" Meteen na mijn studie lichamelijke opvoeding werd ik vertegenwoordiger in de farma-industrie voor Menarini Benelux", zegt Michaël Thys. "Ik bleef na mijn professionele handbalcarrière wel actief als trainer en coach. Ik haal voldoening uit die combinatie van autonomie, onderhandelingen en menselijk contact voor mijn job enerzijds, met coaching en sportieve doelen nastreven anderzijds."
...

" Meteen na mijn studie lichamelijke opvoeding werd ik vertegenwoordiger in de farma-industrie voor Menarini Benelux", zegt Michaël Thys. "Ik bleef na mijn professionele handbalcarrière wel actief als trainer en coach. Ik haal voldoening uit die combinatie van autonomie, onderhandelingen en menselijk contact voor mijn job enerzijds, met coaching en sportieve doelen nastreven anderzijds." U bleef lang bij Menarini. MICHAËL THYS. "Ik groeide door tot district sales manager. Het bracht me veel bij als peoplemanager, maar na veertien jaar werd het tijd voor een nieuwe, meer strategische stap. Na overleg met mijn loopbaancoach koos ik voor een nieuwe sector. Zo kwam ik bij Hiflow terecht, dat in Frankrijk uitgroeide tot marktleider als digitaal platform voor autologistiek, met een jaarlijkse omzet van ruim 20 miljoen euro en meer dan zeventig werknemers." Wat omvat uw functie? THYS. "Hiflow is een digitaal platform dat alle leveringen en transporten van voertuigen vereenvoudigt en optimaliseert, door de juiste personen met elkaar in relatie te brengen. Als countrymanager ben ik verantwoordelijk voor de Belgische activiteiten. We verbinden concessies, onlineretailers, leasingbedrijven, verhuurbedrijven en vlootbeheerders met zelfstandige chauffeurs en transporteurs die voor hen wagens kunnen verplaatsen. Initieel bestond mijn taak erin het merk op te starten in België. Daar komen nog tal van andere zaken bij, zoals marketing, operationeel beheer, het contact met het Franse moederbedrijf en nu de uitbouw van ons Belgische team. Dankzij de snelle groei van Hiflow evolueert mijn werk meer en meer van businessdevelopment naar algemene directie van Hiflow België." Wat is u het jongste jaar vooral opgevallen? THYS. "De autoverkoop daalde door het uitstellen van aankopen of het ontbreken van wagens of onderdelen. Veel automerken moesten besparen en er ontstond een grotere vraag naar goedkopere tweedehandswagens. Daarnaast valt de versnelde vergroening en elektrificatie van het Belgische wagenpark op. Niet alleen in de aanschaf, maar in het hele logistieke proces. Een elektrische wagen leveren samen met een vervuilende vrachtwagen, is niet meer van deze tijd en is in stadscentra en lage-emissiezones zelfs vaak niet meer mogelijk." Welke uitdagingen liggen in het verschiet? THYS. "De customer journey wordt verplaatst van de toonzaal naar het web, van de lokale concessie naar de thuislevering of de ophaalservice. We spelen met onze diensten in op die nieuwe tendensen. Je kunt ons een adviesbureau voor autologistiek noemen voor iedereen die wagens moet verplaatsen. Daarom hebben we ook een sterke aandacht voor de markt van elektrische wagens en nieuwe merken. Ons hr-beleid is aangepast aan de nieuwe digitale talenten. En voorts kennen we in 2022 een nieuwe groeispurt zoals in 2021, toen die 50 procent bedroeg. Onze vestiging in Spanje eind 2021 is een nieuwe stap richting onze doelstelling om in 2025 Europese de marktleider te worden voor het verplaatsen van voertuigen per stuk."