Het baanbrekend design van de nieuwe Audi A6 versterkt het imago en de uitstraling van deze luxueuze gezinswagen.
...

Het baanbrekend design van de nieuwe Audi A6 versterkt het imago en de uitstraling van deze luxueuze gezinswagen.Mocht Audi in het verleden een te zwak imago hebben gehad in vergelijking met BMW en Mercedes, dan zal de nieuwe A6 dit euvel zeker verhelpen. Inzake actieve en passieve veiligheid staat Audi sinds een paar jaar op het niveau van BMW 5 en Mercedes E ; dit geldt evenzeer voor de prestaties en het rijgedrag, de motoren, de betrouwbaarheid en het comfort. Vorig jaar stond de Audi A6 op de derde plaats in het Belgische H1-segment (luxe-gezinswagens), na de Mercedes E en de BMW 5. De nieuwkomer kan zelfs opklimmen naar de tweede plaats, als de prijsverhoging voor de meerwaarde van deze Audi niet te groot is. Wat het design betreft, hebben de ontwerpers baanbrekend werk verricht : ze slaagden erin de A6 een slanke coupé-look mee te geven. Alleen de neuspartij verwijst nog naar de typische Audi-vormgeving. De zijkanten zien er totaal nieuw uit door de lange, gestrekte daklijn ; de gebogen horizontale lijnen gaan vloeiend over in de verticale vlakken van de achterkant. Deze oogt uniek dankzij de grote achterruit, de afgeronde koffer en achterbumper en de originele achterlichtblokken.De nieuwe Audi A6 vormt een volmaakte synthese van conventionele en avantgardistische vormgeving. Dit geldt ook voor het interieur van de drie uitrustingsniveaus (Advance, Ambition en Ambiente). Het verschil tussen de drie zit in de keuze van de kwaliteitsmaterialen. Daarbij biedt men de klant ook de mogelijkheid om het interieur aan te passen aan zijn persoonlijke smaak.Audi heeft zijn nieuwe berline ontworpen met bijzonder veel zorg, tot in de kleinste details. Origineel is dat de achterbank in twee uitvoeringen beschikbaar is : de ene biedt plaats aan drie volwassenen, de andere maakt van de A6 een vierzitter. In deze uitvoering is de achterbank verdeeld in twee comfortabele kuipvormige fauteuils.De drie benzinemotoren (1.8 turbo, 150 pk ; 2.4, 165 pk ; 2.8, 193 pk) en de turbodiesel (110 pk) zorgen ervoor dat elke versie van de A6 totaal verschillend is qua prestaties en rijgedrag. Nog dit jaar komt er ook een nieuwe TDI V6. Tijdens het testen werden wij aangenaam verrast door de souplesse van de motoren, het brede koppel, de topprestaties en de fluisterstille werking.Uniek in de A6-gamma is dat elke versie eveneens verkrijgbaar is in Quattro-uitvoering (permanente vierwielaandrijving). Op de A6 Quattro 2.8 na, beleefden wij het meeste rijplezier aan de zeer evenwichtige 1.8 turbo met een interessant "fiscaal statuut". De concurrenten mogen wel uitkijken voor de nieuwe Audi A6, die in het H1-segment beslist brokken zal maken.PATRICK OP DE BEECK Audi A6 Discrete elegantie en techniek op het hoogste niveau.