Is de Belg Volkswagen moe? Op het eerste gezicht lijkt het daar op. Volkswagen - jarenlang een vaste waarde in de Belgische topdrie en vaak zelfs de nummer één - tuimelde in de statistieken van de inschrijvingen van nieuwe wagens van de tweede naar de vijfde plaats.
...

Is de Belg Volkswagen moe? Op het eerste gezicht lijkt het daar op. Volkswagen - jarenlang een vaste waarde in de Belgische topdrie en vaak zelfs de nummer één - tuimelde in de statistieken van de inschrijvingen van nieuwe wagens van de tweede naar de vijfde plaats. In 2001 haalde VW volgens de cijfers van Febiac nog 58.435 inschrijvingen, goed voor een marktaandeel van 11,94%, net achter leider Renault (toen 61.260 inschrijvingen of 12,54%). Vorig jaar haalde VW slechts 46.768 inschrijvingen op, een val van bijna 20%. Daarmee doet het merk het beduidend slechter dan de totale markt, die met 4,32% achteruit ging. Op één staat nu Peugeot (53.149 stuks), op twee Renault (51.280), op drie Citroën (48.778) en op vier Opel (48.059). Bij D'Ieteren, importeur van VW in ons land, heerst er (nog) geen paniekstemming. Marketing- en reclameverantwoordelijke André Lequime zegt dat de situatie niet op een termijn van één jaar beoordeeld moet worden. VW heeft af te rekenen met een aantal modellen die op het einde van hun levenscyclus zitten. De Golf krijgt dit jaar een opvolger, en er komt ook een 4x4 en een kleine monovolume. De Golf doet het trouwens nog altijd goed, en is de vijfde best verkochte wagen (17.619 stuks, goed voor zo'n 37% van alle VW-verkopen). De dieselversie is de meest verkochte in die categorie. VW staat in de toptwintig van de bestverkochte modellen met drie wagens: naast de Golf ook de Polo (twaalfde) en de Passat (achttiende). Die drie modellen zijn samen goed voor 77% van de afzet in ons land. Lequime zegt ook dat VW niet in alle segmenten van de markt aanwezig is. VW is beperkt tot 80% van de markt. Volgens de cijfers van de segmenten zit VW op de tweede plaats achter Peugeot. Volkswagen heeft nog altijd het imago van degelijkheid en betrouwbaarheid, maar blijkt toch iets te missen. "VW heeft wat van zijn emotionele waarde verloren," geeft Lequime toe. "We zullen daar op korte termijn aan werken. Je moet als merk ook verleidelijk en aantrekkelijk zijn." Afwachten of dat lukt wanneer in februari en maart de nieuwe modellen uitkomen.Ad van Poppel [{ssquf}]