Wie in de jaren zeventig al oud genoeg was om iets te voelen voor leuke auto's, herinnert zich ongetwijfeld de Scirocco. Een auto die in het gamma van Volkswagen een kleine revolutie belichaamde. Hij kwam in dezelfde generatie als de kaskraker Golf en verraste met zijn zeer sportieve vormgeving en dito rijgedrag, maar tegelijk betaalbaar prijskaartje. Het concept sloeg dan ook aan: tussen 1974 en 1981 werden bijna 800.000 exemplaren gebouwd.
...

Wie in de jaren zeventig al oud genoeg was om iets te voelen voor leuke auto's, herinnert zich ongetwijfeld de Scirocco. Een auto die in het gamma van Volkswagen een kleine revolutie belichaamde. Hij kwam in dezelfde generatie als de kaskraker Golf en verraste met zijn zeer sportieve vormgeving en dito rijgedrag, maar tegelijk betaalbaar prijskaartje. Het concept sloeg dan ook aan: tussen 1974 en 1981 werden bijna 800.000 exemplaren gebouwd. Vandaag heeft Volkswagen behoorlijk wat sportieve auto's in het gamma. Qua prestaties, althans, en niet in de eerste plaats qua vormgeving. In het almaar grotere aanbod was dus nog ruimte voor deze sportieve coupé. En omdat dit een auto is die vooral moet verleiden met zijn vloeiende, agressieve en sportieve lijn, speelde de constructeur uit Wolfsburg op zekerheid. Nadat het Italiaanse huis Giugiaro de allereerste Scirocco op papier zette, vloeiden de contouren deze keer uit de pen van Walter da Silva, de succesvolle stilist van de VW-groep die niet eens zo lang geleden de wondermooie Audi A5 creeerde. Het resultaat is een uitgestrekte daklijn en een algemene indruk die het midden houdt tussen een break en een coupé. De brede schouders en grote wielen zorgen voor de stoere en agressieve indruk. Een schot in de esthetische roos, als u het ons vraagt. Een oude wind (de Scirocco is genoemd naar een Saharawind) die heel verfrissend door het huidige gamma zal waaien. Het motorenaanbod is welbekend: voor benzinerijders gaat het van de 1.4 turbo (122 pk) en 1400 turbo/compressor van 160 pk tot de welbekende tweeliter TFSI van 200 pk, die gekoppeld aan die heerlijke automatische versnellingsbak van het DSG-type alweer voor veel rijplezier zorgt. Later komt daar de tweeliter turbodiesel met common rail (ja, de stille versie) en 140 pk bij. De ophanging is vergelijkbaar met die van de Golf GTI, maar een breder spoor vooraan zou garant moeten staan voor een feilloze wegligging. Ondertussen sluipt de elektronica die de VW-groep al ruim beproefde in de Audi's ook hier binnen: op de optielijst staat een systeem om het chassis aan te passen aan de rijstijl, van normaal tot comfort en sportief. De standaard versnellingsbak is een handgeschakelde zesbak. De Belgische lancering van de nieuwe Scirocco, die in Portugal wordt gebouwd op dezelfde band als de EOS (en dus ook diens boordplank meekreeg) is voorzien in oktober, met een basisversie die onder de 23.000 euro zou moeten blijven. (T) + Heerlijke vormgeving - : Diesel niet meteen beschikbaar Jo Bossuyt