Er is een nieuwe Volkswagen Passat. De zesde generatie al van een type dat in 1973 het levenslicht zag. En dat sindsdien goed verkocht, want er gingen ondertussen niet minder dan 13 miljoen exemplaren over de toonbank.
...

Er is een nieuwe Volkswagen Passat. De zesde generatie al van een type dat in 1973 het levenslicht zag. En dat sindsdien goed verkocht, want er gingen ondertussen niet minder dan 13 miljoen exemplaren over de toonbank. Maar het marktsegment waarin deze berline uit de middenklasse rijdt, staat al een paar jaar onder druk. De berline is geen groeisegment meer, integendeel: het marktaandeel van ruim 85 procent van de berline in 2000 is gezakt naar 60 à 65 procent. De Passat lijdt mee: in het topjaar 1997, toen de vijfde generatie op de markt kwam, werden er in België 11.733 verkocht. In 2004 zowat de helft daarvan, 5604. Het neemt niet weg dat ze bij Volkswagen vertrouwen hebben in deze nieuwkomer. Moet ook, want de Passat vertegenwoordigt 20 procent van de Belgische VW-verkoop. Vandaar: toevallig gehoord tijdens de presentatie, uit de mond van de grote baas van VW België, terwijl hij met leden van zijn management rond de nieuwst geborene wandelde: "We zullen dit ding verkopen als warme broodjes, jongens". Waarmee hij bedoelde dat D'Ieteren, de Belgische importeur van VW, het marktaandeel van anderhalve procent dat de Passat nu heeft, met deze zesde generatie wil opvijzelen tot meer dan 2 procent. Zoals in de beste jaren van de Passat. Op technisch en esthetisch gebied (opvallend veel weg van de hoogdravende Phaeton) heeft deze auto daar de nodige troeven voor. Hij is langer (6cm) en breder (7cm) dan zijn voorganger, en dus ruimer. De koffer is zelfs met zo'n 90 liter uitgebreid en heeft nu een inhoud van 565 liter. Hij krijgt nieuwe technologie standaard mee, zoals LED-lichten achteraan of een elektromechanische handrem. Het aircosysteem is van het type dat geen voelbare tocht produceert. En, meteen opvallend bij een eerste korte kennismaking: de kwaliteit van de afwerking. Voor de benzinemotoren gaat VW nu voluit voor rechtstreekse inspuiting (alleen het instapmodel, de 1.6 van 90 pk, is geen FSi), en de diesels moeten op termijn een deeltjesfilter krijgen. Allemaal troeven die ook de fleet- en leasingwereld moeten overtuigen: ruim 70 procent van de Passat-verkoop gaat traditiegetrouw naar bedrijven en BTW-plichtigen. Volkswagen mikt dus meer dan ooit op de leasingwereld en start de komende weken een charmeoffensief bij niet minder dan zeshonderd bedrijven. Eigenlijk heeft deze nieuwkomer bij zijn lancering maar één achilleshiel: de berline is voorlopig alleen. Op de breakversie, traditiegetrouw Variant genoemd bij Volkswagen, is het wachten tot september. Terwijl de verhouding berline/break in de verkoop van de Passat al even traditiegetrouw zowat fiftyfifty is. Prijzen zijn er nog niet, maar in het huidige klimaat van overcapaciteit op de automarkt is het stilaan een beleid dat het prijskaartje voor een nieuw model niet opvallend mag zwellen in vergelijking met de vorige versie. De meerprijs tegenover de vijfde Passat-generatie zal dan ook vooral de betere uitrusting weerspiegelen. De nieuwe Volkswagen Passat sijpelt vanaf de tweede helft van maart binnen in de showrooms. Jo Bossuyt