De Passat W8 trekt duidelijk de kaart van het understatement. Dat blijkt uit het nauwelijks merkbare verschil tussen het topmodel en de andere Passats. VW's voorlopige topmodel is aan de buitenkant enkel herkenbaar aan twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen, bijkomende sierlijsten onderaan de achterlichten, uitstekende bi-xenonkoplampen, 17-duimsvelgen en discrete W8-badges. Binnenin onderscheidt de standaarduitru...

De Passat W8 trekt duidelijk de kaart van het understatement. Dat blijkt uit het nauwelijks merkbare verschil tussen het topmodel en de andere Passats. VW's voorlopige topmodel is aan de buitenkant enkel herkenbaar aan twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen, bijkomende sierlijsten onderaan de achterlichten, uitstekende bi-xenonkoplampen, 17-duimsvelgen en discrete W8-badges. Binnenin onderscheidt de standaarduitrusting van de W8 zich van de andere varianten door zij-airbags die (voor- en achterin) het hoofd beter moeten beschermen, kwaliteitsvolle bekleding van dakstijlen en hemel, verchroomde sierlijsten en houten inlegplaatjes in het ruime interieur, de combinatie van leder en stof als zetelbekleding, een boordcomputer en een stille automatische airco.Tijdens een proefrit met de W8 genoten wij van het extra interieurcomfort waarmee de achterste passagiers verwend worden. Dit is onder meer te danken aan de lange wielbasis en de doorgedreven aërodynamica. Het windgeruis wordt tot een minimum beperkt. Dankzij isolerende akoestische maatregelen is het niet storende motorgebrom enkel hoorbaar wanneer de motor hoog in de toeren gaat.Het zeer comfortabele rijgedrag en de stabiele wegligging van de nieuwkomer zijn het resultaat van de vierwielaandrijving, de uitstekende versnellingsbak en de verfijnde ophanging. W8 is standaard uitgerust met een manuele zesbak. In optie is er de automatische Tiptronic vijftrapsautomaat _ een aanrader. Het meest revolutionaire aspect van de Passat W8 is de achtcilinder in dubbele V-bouwwijze. De W8 bestaat uit twee viercilinderbanken met balansassen. Hij zal ook in de Skoda Superb, het D1-gamma en de Colorado 4x4 beschikbaar zijn. Dankzij het nieuwe motorenconcept is het mogelijk om parallel aan de viercilinder lijnmotoren een waaier van W-cilinderinhouden te bedenken van vier tot zestien liter. Door het gebruik van dezelfde basiscomponenten en de productie op dezelfde lijn, zijn deze krachtbronnen goedkoper in aanmaak. Alle V- en W-motoren van het merk nemen erg weinig plaats in en wegen vrij weinig. Patrick op de Beeck