Volkswagen en Audi hokken samen. Al jaren. En doen dus aan kruisbestuiving. Kostenbesparend is dat. Samen motoren ontwikkelen en die zelfs in het vooronder van Skoda's en Seats stoppen, ook telgen van de grote VW-familie. Eén keer investeren in research & development voor vier merken. Dat is de economische manier om het te bekijken.
...

Volkswagen en Audi hokken samen. Al jaren. En doen dus aan kruisbestuiving. Kostenbesparend is dat. Samen motoren ontwikkelen en die zelfs in het vooronder van Skoda's en Seats stoppen, ook telgen van de grote VW-familie. Eén keer investeren in research & development voor vier merken. Dat is de economische manier om het te bekijken. Want ook op technologisch gebied is het huwelijk zeer vruchtbaar. Een voorbeeld daarvan is de DSG-versnellingsbak, ontwikkeld door Audi. Een pareltje. Zo snel en perfect dat hij iedere bestuurder met de automaat verzoent. Proberen is zich laten overtuigen. Een DSG-transmissie bestaat uit twee bakken met elk drie versnellingen. Twee koppelingen zorgen ervoor dat tegelijk twee versnellingen zijn ingeschakeld: die waarin je rijdt en die waarnaar je zo meteen schakelt. Bij het schakelen klikt het systeem de juiste koppeling op de aandrijfas, en dat in nauwelijks 0,6 seconden. Het resultaat flirt met de absolute perfectie, zowel qua snelheid als comfort, want je voelt nauwelijks dat je schakelt. Zoals we dus ook konden ondervinden met de Volkswagen Passat Variant TDi, topversie met 170 pk en DSG, nu ook verkrijgbaar. De DSG-technologie van Audi wordt inderdaad ook in VW's en Skoda's gestopt. Kruisbestuiving, technologisch bekeken. En waarom we deze Passat break opvoeren? Voor die DSG, ja. Ook omdat het de krachtigste versie van de 2.0 TDi is. Je weet niet wat je overkomt als je uit een modale tweeliter overstapt naar deze. En omdat er anders ook wel wat opties op zaten, zoals acoustic parking system, boordcomputer en gps, en aluminium velgen opdat hij er mooi zou uitzien. Xenonlampen, remdrukassistentie bij noodstop, en nog veel meer. Kortom: we reden in een heerlijk uitgeruste auto. Voor 46.110,29 euro. Wie dat tegenover een basisprijs zet van 22.690 euro, uiteraard voor de instapversie zonder DSG, fronst even de wenkbrauwen. Zoals vrienden en familie, aan wie we deze break lieten zien, en dan vroegen hoeveel hij kostte. De reactie: "Voor dat geld koop je toch een Audi? Of een Mercedes?" Logisch en menselijk, maar ook grotendeels fout. Voor dat geld koop je geen Audi of Mercedes met eenzelfde esthetisch en technisch afwerkingsniveau. Bovendien: als je die mentale knop in je hoofd omdraait, dan moet je toegeven dat je met een heel comfortabele auto op weg bent. Royaal uitgerust, heel degelijk afgewerkt en ruim, neigend naar de afmetingen van de Audi A6. En met, opvallend, uitstekend akoestisch comfort: in tegenstelling tot de Golf is VW er nu wel in geslaagd om het intrinsieke gebrul van zijn 2.0 TDi serieus te dempen. Zelf vonden we het zelfs aangenamer klinken dan in een Audi A6 2.0 TDi. Slotsom: ieder moet voor zich uitmaken in welke mate de bedenking, dit is geen Audi..., door emotie of ratio wordt ingefluisterd. VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT DSG 170 PK MOTOR: viercilinder turbodiesel 1968 cc, 170 pk (125 kW) - maximaal koppel 350 NM van 1750 tot 2500 omwentelingen per minuut (opm). PRESTATIES: opsnelheid 217 km/u, van 0-100 km/u in 8,8 seconden. OVERBRENGING: DSG-automaat met zes gangen. MILIEU: deeltjesfilter, EURO 4. BASISPRIJS: (met 2.0 Tdi 170 pk) 37.460 euro. Jo Bossuyt Jo Bossuyt