Jetta, Bora of Vento: tot vandaag werden er wereldwijd zo'n 6,6 miljoen van verkocht. Een succesnummer. Dat is niet de enige reden waarom de nieuwe Jetta voor Volkswagen een belangrijke auto is. Tot en met de vierde generatie van het model was hij eigenlijk een Volkswagen Golf met een gewone koffer, ook wel een drievolumer genoemd. Vandaag reiken de ambities van de Jetta veel verder, en dat heeft dan weer te maken met een onmiskenbare trend in autoland: modellen worden almaar groter.
...

Jetta, Bora of Vento: tot vandaag werden er wereldwijd zo'n 6,6 miljoen van verkocht. Een succesnummer. Dat is niet de enige reden waarom de nieuwe Jetta voor Volkswagen een belangrijke auto is. Tot en met de vierde generatie van het model was hij eigenlijk een Volkswagen Golf met een gewone koffer, ook wel een drievolumer genoemd. Vandaag reiken de ambities van de Jetta veel verder, en dat heeft dan weer te maken met een onmiskenbare trend in autoland: modellen worden almaar groter. Zet maar eens een Golf van de eerste generatie naast het nieuwste model. Zo is de nieuwe Passat, die Volkswagen dit jaar lanceerde, geëvolueerd naar de afmetingen van een Audi A6. Volkswagen moest in zijn gamma dus dringend een leemte invullen, want vooral in de fleet is een degelijke middenklasser van groot strategisch belang - zeker op de Belgische markt. Importeur D'Ieteren biedt naast de afwerkingsniveaus Comfortline en Sportline dan ook een B2B-uitvoering aan. Waarmee eigenlijk een nieuwe kleinere Passat het levenslicht ziet, klaar om een stevig deel van de koek op te eisen in de wagenparken van de bedrijven. De Jetta vijfde generatie blijkt even lang als de Passat van tweede of derde generatie: vijf centimeter meer dan vier en een halve meter. Dat grotere maatje komt niet alleen de binnenruimte ten goede, maar ook de koffer: die heeft nu een inhoud van maar liefst 527 liter. Bijna zo groot als die van de... Passat. Voor het motorenaanbod valt Volkswagen terug op zijn bekende gamma: 1.6 (102 pk), 1.6 FSI (115 pk), 2.0 FSI (150 pk) en 2.0 T FSI (200 pk) voor wie benzine tankt, 1.9 TDI (105 pk - 250 Nm) en 2.0 TDI (136 pk - 320 Nm) voor dieselaars. We reden met de tweeliter diesel en ontdekten een ruime gezinswagen met de degelijkheid die je van Volkswagen kan verwachten. Baanvast en voorspelbaar rijgedrag. Met een krachtbron die met zoveel trekkracht en vermogen superzuinig uit de hoek komt. Maar evenzeer met het kleine kantje van het merk: ook hier is de tweeliter diesel een brulaapje, als je hem vergelijkt met motoren van de concurrentie - vooral bij het wegrijden of accelereren vanuit lage snelheden. En dat komt uiteraard door de pompverstuivers die Volkswagen nog altijd gebruikt om de diesel in de verbrandingskamers te spuiten, terwijl de rest van de wereld vastberaden is overgestapt naar de minder luidruchtige technologie van de common rail. MOTOR: viercilinder turbodiesel. CILINDERINHOUD: 1968 cm3. VERMOGEN100 kW of 136 pk bij 4000 opm en 320 Nm van EN KOPPEL: 1750-2500 opm. PRESTATIES: 0 naar 100 km/u: 9,8 s - topsnelheid 205 km/u. VERBRUIK: gemiddeld 6,3 l/100 km (testgemiddelde). MILIEU: 149 g/km CO2-uitstoot. BASISPRIJS: 21.760 euro. Degelijk en zuinig. *** Binnen- en kofferruimte. *** Brulaapje onder de motorkap. * Jo Bossuyt