VOLKER ZÖLLER (49): ‘INNOVATIE IS EEN BELANGRIJKE GROEIMOTOR’

Volker Zöller staat sinds maart 2015 aan het hoofd van de Europese consumentengoederendivisie van de SCA-groep. Het Zweedse concern produceert huishoudpapier en hygiëneproducten. De groep boekte vorig jaar een omzet van 12,3 miljard euro met 44.000 werknemers wereldwijd. In België heeft SCA een verkoopkantoor in Diegem en een papierfabriek in het Luikse Stembert, samen goed voor 368 werknemers.

Zöller werkt sinds 1994 voor SCA. De Duitser begon er als controller en klom in 2000 op tot vicepresident Logistics Europe. Van 2007 tot 2009 was hij internationaal key account manager. Van 20019 tot 2012 was hij supplychain-directeur voor Zuid-Europa. In 2012 werd Zöller vicepresident Sales & Marketing voor de consumentengoederen in Centraal-Europa. Sinds een jaar staat hij aan het hoofd van de Europese consumentengoederendivisie, goed voor een derde van de omzet.

Hoe kijkt u terug op dat jaar?

VOLKER ZÖLLER. “Het was een boeiend jaar met veel economische en politieke turbulentie in Europa. De prijzen van bepaalde grondstoffen gingen scherp omhoog. Maar al bij al was 2015 een succesvol jaar voor SCA. In Zweedse kronen rapporteerden we een omzetgroei van 11 procent. Als je de wisselkoerseffecten wegcijfert, dan kom je aan een organische groei van 5 procent. In Europa deden we nog beter, wat een prestatie is, want de markt is hier maar met 2 procent gegroeid.”

Hoe verklaart u die sterke groei?

ZÖLLER. “In Europa voeren we een tweesporenbeleid. Enerzijds steunt onze business op sterke merken, anderzijds hebben we een stevige positie in de retailmarkt via de huismerken. Onze divisie dameshygiëneproducten ontwikkelt goed, ook onze luierdivisie doet het prima. Vorig jaar hebben we meer dan dertig nieuwe producten gelanceerd. Innovatie is een belangrijke motor. Ook dit jaar is goed gestart met een sterk eerste kwartaal.”

SCA voert een overnamepolitiek, ziet u nog kansen in Europa?

ZÖLLER. “Met een marktaandeel van 30 procent in de tissuemarkt is het moeilijk om nog te groeien via overnames. We willen verder groeien met onze eigen merken. Vooral door organische groei en productinnovatie. In de markt van de babyluiers zijn we het nummer twee. De marktleider heeft er een heel sterke positie, dus daar is weinig ruimte. In de markt van de dameshygiëneproducten zijn er wel nog mogelijkheden omdat we niet in alle landen aanwezig zijn.”

Hoe gaan de zaken in de belangrijke productievestiging in Stembert?

ZÖLLER. “We hebben in Europa meer dan dertig fabrieken. Onze fabriek in Stembert heeft een productiecapaciteit van 85.000 ton. Het is een strategische productie-eenheid voor de groep en er wordt continu in geïnvesteerd.”

Wat zijn uw prioriteiten voor de komende jaren?

ZÖLLER. “Er is een consolidatiegolf in de retailsector. Meer en meer spelers bundelen hun inkoopkracht in allianties. Het is een uitdaging voor merkspelers zoals wij, die investeren in innovatie en O&O, om met die toenemende druk op de kosten om te gaan. Een andere prioriteit is e-commerce. Vandaag verkopen we 3,5 procent van onze merkproducten via onlineplatformen. De groei in dat distributiekanaal is groot. We zien ook een significante verschuiving van tv-reclame naar digitale communicatie.”

K.D.C.

“Onze fabriek in Stembert is een strategische productie-eenheid voor SCA en er wordt continu in geïnvesteerd”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content