Voor autoproducent Jaguar - in handen van Ford - is de S-Type zowat het belangrijkste nieuwe model van de jongste tien jaar (zie ook Trends, 3 december 1998). Het gaat immers om Jaguars eerste berline in het snelgroeiende segment van de hogere-middenklassewagens. Een markt met als belangrijkste concurrenten de Audi A6 2.8 (193 pk), BMW 528i (193 pk), Mercedes-Benz E-Kla...

Voor autoproducent Jaguar - in handen van Ford - is de S-Type zowat het belangrijkste nieuwe model van de jongste tien jaar (zie ook Trends, 3 december 1998). Het gaat immers om Jaguars eerste berline in het snelgroeiende segment van de hogere-middenklassewagens. Een markt met als belangrijkste concurrenten de Audi A6 2.8 (193 pk), BMW 528i (193 pk), Mercedes-Benz E-Klasse 2.8 (204 pk) en de Volvo S80 2.9 (204 pk). De compacte S-Type (hoewel, de wagen meet nog altijd 4,86 meter) wordt in drie versies aangeboden: 3.0 V6, V6 Executive en 4.0 V8 Executive. Onze voorkeur gaat uit naar het V6-model met handgeschakelde versnellingsbak, al zullen iets rustiger bestuurders misschien eerder opteren voor de V6 met vijftrapsautomaat of voor de topversie met krachtige V8-motor (276 pk). Die laatste is alleen als 'Executive' verkrijgbaar met automatische versnellingsbak (1.992.700 frank, BTW inclusief). De V6 is standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak van Getrag - een merk dat synoniem is van kwaliteit en fluweelzacht schakelen. Tegen meerprijs kan u de V6 ook met automaat geleverd krijgen. Deze automatische versnellingsbak kan trouwens ook met de hand worden bediend, zonder te ontkoppelen. Toch vinden we dat een overbodig compromis, omdat de twee motoren voldoende krachtig zijn en over een breed motorkoppel beschikken. Tot de standaarduitrusting van de S-Type behoren: automatische klimaatregeling met gescheiden temperatuurregeling (links en rechts), snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, frontale en zijdelingse airbags, RDS audiosysteem met acht luidsprekers, lichtmetalen 16-inch velgen, uitstekende elektrisch regelbare voorzetels, uitschakelbare tractiecontrole, antidiefstalbeveiliging, 60/40 neerklapbare achterbank en een lichtmetalen vol reservewiel. Een aardig pakket dus, zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Bij een gelijke uitrusting is de S-Type V6 tussen 14,5% en 2,9% goedkoper dan zijn rechtstreekse tegenspelers.Inzake koetswerkstijfheid, robuustheid van het chassis, kwaliteit van het onderstel en rij-eigenschappen scoren alle S-versies uitstekend. Zelfs bij topsnelheid blijft de nieuwe Jag stabiel en beschikt hij over een uitstekende wegligging .Qua design is de S-Type zonder meer een volbloed Jaguar: exclusieve luxe op topniveau dus. Vooraan vallen vooral de vier afzonderlijke koplampen op. Achteraan oogt de S-Type vloeiend en elegant, al had het koffervolume misschien iets groter mogen zijn.PATRICK OP DE BEECK