Voetbal staat deze weken centraal, zeker in de media. Canvas haalt zeer hoge marktaandelen. De openingswedstrijd was goed voor een marktaandeel van 56,6%. Tijdens de wedstrijd Nederland-België steeg dat percentage zelfs tot 73,4%.
...

Voetbal staat deze weken centraal, zeker in de media. Canvas haalt zeer hoge marktaandelen. De openingswedstrijd was goed voor een marktaandeel van 56,6%. Tijdens de wedstrijd Nederland-België steeg dat percentage zelfs tot 73,4%. Ook de kranten profiteren momenteel van het voetbalfeest. Willy Peersman, marketeer van de Vum Group, schat de meerverkoop op ongeveer 10%. "Maar dat cijfer hangt vooral af van de prestaties van de Belgische ploeg. Eenmaal de Belgen eruit zullen liggen, zal de meerverkoop dalen tot 2% tot 3%." Tom Vermeersch, oplagemanager van de Persgroep, heeft tijdens het WK-voetbal elke dag zo'n 15.000 extra exemplaren van Het Laatste Nieuws kunnen afzetten. Dat komt neer op een meerverkoop van 7%. Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg brachten de dag na de match België-Nederland zelfs een extra editie uit. Maar die scoorde onder de verwachtingen. Volgens Peersman waren de uitgevers blijkbaar iets te optimistisch geweest. Vermeersch wijst er op dat het uitmelken van het evenement op televisie de kopers wat weghield van de extra editie. Op het verkooppunt werd de strijd na de match België-Nederland vooral uitgevochten door de redacties. Die schrikten niet terug voor stemmingmakerij ("Een avond oorlog", "Op de knieën ermee"). Het Nieuwsblad kwam zelfs in het rood uit. Peersman is daar als marketeer niet echt voorstander van. "Men mag niet vergeten dat het WK Voetbal op redactioneel vlak al heel generiek is. De redacties brengen allemaal specials en meer pagina's (de angst voor oververzadiging is niet ver weg), de redactionele opbouw verschilt niet veel. Maar ook op promotioneel vlak is dat zo: we geven allemaal tickets weg, sponsor of geen sponsor."Het Nieuwsblad gooide het over een andere boeg: de krant probeerde onder meer met T-shirts lezers te behouden of weg te snoepen. Het Laatste Nieuws maakte dan weer gebruik van een spaaractie: zes kranten kopen betekende een rode duivel. De krant had 120.000 van die duivels besteld, maar moest er nog eens 10.000 bijbestellen.Voor kranten als De Standaard en De Morgen gaat de WK-gekte minder op. Volgens Peersman lijdt de verkoop van De Standaard hoegenaamd niet onder het voetbal. Als Standaard-lezers meer info willen over het WK, kopen ze trouwens Het Nieuwsblad. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat sportieve lezers van de Financieel-Economische Tijd op maandag - op die dag verschijnt De Tijd niet - Het Nieuwsblad kopen. Ook op De Morgen heeft het voetbal blijkbaar weinig invloed. Daar speelt nog een andere factor mee: die krant is ook populair bij studenten, en die hebben nu wel wat anders aan hun hoofd. Ten slotte nog dit. Ook adverteerders willen via top-topicals een graantje meepikken van het voetbal. De eerste dagen waren er dertien top-topicals. Die speelden vooral in op het duel België-Nederland. Voor de wedstrijd België-Mexico was er de woensdag vóór het treffen slechts één aanvraag voor een top-topical. VTM was in ieder geval de opvallendste top-topical-adverteerder: de commerciële zender spoorde als sponsor van de Rode Duivels de kijkers aan om naar Canvas te kijken. Elke supporter telde, vond men.