Bijna twintig jaar geleden kwam Yamaha met de TMAX, een zogenoemde motorscooter, aangedreven door een 500 cc twinmotor met een automatische versnellingsbak. De grote innovatie was dat Yamaha het motorblok voor het achterwiel plaatste en niet op de achtervork, zoals toen bij alle andere scooters het geval was. Daardoor waren de gewichtsverdeling en dus ook de wegligging veel beter. Bovendien was de cilinderinhoud fors groter dan die van de meeste scooters van dat moment. Dat resulteerde in meer vermo...

Bijna twintig jaar geleden kwam Yamaha met de TMAX, een zogenoemde motorscooter, aangedreven door een 500 cc twinmotor met een automatische versnellingsbak. De grote innovatie was dat Yamaha het motorblok voor het achterwiel plaatste en niet op de achtervork, zoals toen bij alle andere scooters het geval was. Daardoor waren de gewichtsverdeling en dus ook de wegligging veel beter. Bovendien was de cilinderinhoud fors groter dan die van de meeste scooters van dat moment. Dat resulteerde in meer vermogen en een hogere topsnelheid, en maakte het mogelijk vlotter op te trekken. De TMAX reed als een motorfiets en had het gebruiksgemak van een scooter. Het was een schot in de roos. Er zijn intussen ruim 275.000 exemplaren van verkocht. Daarmee is die motorscooter een van de meest succesvolle modellen van het merk in Europa, claimt Yamaha. Nu is de TMAX aan de zesde generatie toe. Hij is beschikbaar in twee uitvoeringen: de standaardversie (TMAX) en de premiumversie (TMAX Tech Max). De belangrijkste aanpassingen zijn de grotere cilinderinhoud (560 in plaats van 530 cc) en het agressievere design, wat leidde tot een slanker en sportiever plaatwerk.De nieuwe versie van de TMAX is sleutelloos. Een extraatje is het daaraan verbonden vergrendelsysteem van de middenbok. Die standaard wordt enkele minuten na het uitschakelen van de motor vergrendeld. Als de smartkey niet in de directe omgeving is, kan de standaard niet omhoog worden geklapt. Wij reden met de TMAX Tech Max, de uitvoering met alles erop en eraan, zoals een elektrisch verstelbaar windscherm, cruisecontrol, en handvat- en zadelverwarming. Die kosten 1800 euro meer: 13.799 euro. De TMAX zit comfortabel en trekt vlot op, zeker in de sportievere S-modus. De wegligging is goed, er is veel ruimte voor bagage onder het zadel. Voor het woon-werkverkeer over wat langere afstanden is de TMAX ideaal. Ook bij lagere snelheden en in fileverkeer is de Yamaha makkelijk manoeuvreerbaar. Op de buitenweg is het plezierig bochtjes nemen. Minpunten waren de vrije hoge instap en het windscherm. Op de snelweg is in de laagste stand veel turbulentie rond de helm. In de hoogste stand krijgt de bestuurder een valwind op zijn rug.