Met de C400X-scooter richt BMW zich op een publiek in een stedelijke omgeving. Veel scooters die tegenwoordig in het woon-werkverkeer ingezet worden, zijn 125 cc-exemplaren met een maximaal vermogen van 15 pk. In de bebouwde kom en op de buitenweg kun je je daarmee goed redden, maar op de snelweg is zo'n 125 cc'er niet ideaal. De topsnelheid ervan komt in de meeste gevallen niet hoger uit dan 110 kilometer per uur. Met de C400X komt BMW daaraan tegemoet. BMW is in het scootersegment al enig...

Met de C400X-scooter richt BMW zich op een publiek in een stedelijke omgeving. Veel scooters die tegenwoordig in het woon-werkverkeer ingezet worden, zijn 125 cc-exemplaren met een maximaal vermogen van 15 pk. In de bebouwde kom en op de buitenweg kun je je daarmee goed redden, maar op de snelweg is zo'n 125 cc'er niet ideaal. De topsnelheid ervan komt in de meeste gevallen niet hoger uit dan 110 kilometer per uur. Met de C400X komt BMW daaraan tegemoet. BMW is in het scootersegment al enige jaren actief met de C650, aangedreven door een twin met een vermogen van 60 pk. Die is ideaal voor grotere afstanden op de snelweg. De C400X zit ertussenin en combineert het beste van de twee werelden: je kunt er in de stad gemakkelijk mee uit de voeten en op de snelweg is een snelheid van 115 à 120 kilometer per uur goed aan te houden. De C400X heeft een 350 cc eencilinder krachtbron, goed voor 34 pk, met een continu variabele transmissie. Met dat vermogen trekt de middenklassescooter verrassend snel op. De motor is soepel in de hogere toerentallen, maar bij gas terugnemen en bij snelheden tussen 40 en 50 kilometer per uur is het blok wat rauw en voel je trillingen, onder meer in het stuur. Dat is lastig in stadsverkeer. De wegligging is goed dankzij een robuust stalen buizenframe. De remmen en de vering kunnen de toets van de kritiek ruimschoots doorstaan. De vormgeving is modern en strak. Het niet-verstelbare windscherm is wel wat klein uitgevallen, waardoor de rijwind naar je hoofd wordt geduwd. De - duurdere - GT-uitvoering heeft overigens een hoger scherm. Onder het zadel is er bagageruimte waarin een integraal- en een jethelm passen. Het is een Flexcase: als je de scooter parkeert, kan de bodem van de bagageruimte naar beneden, zodat er meer volume is. Ga je rijden, dan moet de bodem weer in zijn oorspronkelijke positie worden teruggezet. Minder praktisch is dat het display niet permanent aangeeft hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Wij reden met de versie met alle toeters en bellen: die was onder meer voorzien van valbeugels met verstralers, handvat- en zadelverwarming en smartphone-aansluiting. Dat heeft zijn prijs: 8564 euro. De basisprijs bedraagt 6999 euro. De GT-versie kost 7999 euro.