Suzuki heeft onder de modelnaam Burgman al sinds 1998 een reeks modern vormgegeven scooters van 125 tot 650 cc. Al vanaf de eerste jaren was er ook een uitvoering met een eencilinder van 400 cc. Die configuratie heeft veel voordelen: er is genoeg power om vlot op de snelweg te rijden (bij 120 kilometer per uur is er nog altijd een 30 kilometer per uur 'over') en zo'n scooter is ook gemakkelijk te sturen in file- en stadsverkeer. Voeg daarbij de automatische transmissie die voo...

Suzuki heeft onder de modelnaam Burgman al sinds 1998 een reeks modern vormgegeven scooters van 125 tot 650 cc. Al vanaf de eerste jaren was er ook een uitvoering met een eencilinder van 400 cc. Die configuratie heeft veel voordelen: er is genoeg power om vlot op de snelweg te rijden (bij 120 kilometer per uur is er nog altijd een 30 kilometer per uur 'over') en zo'n scooter is ook gemakkelijk te sturen in file- en stadsverkeer. Voeg daarbij de automatische transmissie die vooral in fileverkeer een groot gemak biedt. Eigenlijk is een 400cc'er voor woon-werkverkeer het beste van twee werelden. Vorig jaar kreeg de Burgman 400 een serieuze facelift: een versterkt frame, een aan de Euro4-normen aangepast motorblok, een verbeterde luchtinlaat voor meer vermogen bij lagere toerentallen, een voorwiel van 15 inch in de plaats van 14 inch, strakker design, een comfortabeler zadel, een grote bagageruimte (42 liter, met plaats voor een intergraal- en een jethelm) en zeven kilo minder gewicht. Wat levert dat in de praktijk op? Een heel plezierige scooter die met z'n 31 paardekrachten vlot optrekt. De zit is goed en het dikkere zadel biedt meer comfort. Het is geen probleem om met de Burgman 400 een rit van 140 kilometer op de snelweg te maken. Het grotere voorwiel en het stijvere frame bieden meer stabiliteit, toch was er sprake van zijwindgevoeligheid. In file- en stadsverkeer kun je vlotjes tussen de rijen auto's door laveren. En op de kleinere buitenwegen ga je steeds brutaler de bochten door. Zelfs met een scooter kun je sportief rijden. Het windscherm en de beplating aan de voorzijde geven genoeg bescherming tegen de weersinvloeden. Wij reden in miezerig weer en onze handen, armen en benen bleven redelijk droog. Alleen de helm en onze schouders werden goed nat. De spiegels boden een goed zicht op het achteropkomend verkeer. De Burgman 400 is standaard niet uitgerust met handvatverwarming, wat jammer is. Handvatverwarming staat wel op de lijst van accessoires. Een groot pluspunt van de Suzuki is het lage verbruik: wij kwamen op 3,1 tot 3,5 liter per 100 kilometer.