Hoewel de pneumatische vering met het verdwijnen van de grote C5 in 2017 werd geschrapt, uiteraard uit besparingsdrift, is Citroën bij het grote publiek nog altijd synoniem met comfort. Dat weten ze bij het Franse merk ook, getuige de vernieuwde hang naar auto's die zich in de eerste plaats onderscheiden met een ophanging die garant staat voor een hoog rijcomfort. Zo introduceerde de in 2000 gelanceerde C5 Aircross een nieuw type schokdemper met een opmerkelijk veerc...

Hoewel de pneumatische vering met het verdwijnen van de grote C5 in 2017 werd geschrapt, uiteraard uit besparingsdrift, is Citroën bij het grote publiek nog altijd synoniem met comfort. Dat weten ze bij het Franse merk ook, getuige de vernieuwde hang naar auto's die zich in de eerste plaats onderscheiden met een ophanging die garant staat voor een hoog rijcomfort. Zo introduceerde de in 2000 gelanceerde C5 Aircross een nieuw type schokdemper met een opmerkelijk veercomfort. We deden er destijds haast lyrisch over in deze rubriek. Ondertussen heeft Citroën die demper nog verbeterd en verfijnd. En de Franse constructeur van de grote Stellantis-groep grijpt ook terug naar zijn in 2017 onderbroken traditie van grotere berlines: na de Traction Avant van de jaren veertig en vijftig, de DS van de jaren zestig, later de CX, de XM, de C6 en de C5 tot 2017, serveert Citroën nu de C5X. Hij past helemaal in de traditie van zijn voorgangers. Om plaats te maken voor de batterij van de hybride versie, maar ook en vooral om eruit te zien als een SUV - met voorsprong populairste koetswerktype in Europa - staat de nieuwkomer wel hoger van de grond. Hij heeft geen klassieke, afgesloten koffer maar een 'vijfde deur', zodat hij snel om te toveren valt in een 'break' met veel laadruimte. Met neergeklapte achterbank is er zelfs plaats voor 1650 liter. Kan hij met bovenvermelde eigenschappen al een serieuze optie zijn als gezinswagen, dan is de C5X dat zeer zeker ook met zijn prijs. Instappen met de kleine benzinemotor kan al voor 33.000 euro. We reden even met de bekende driecilinder turbo van 1,2 liter en 130 pk, en vonden dat meer dan voldoende voor wie zich doorgaans aan de snelheidsbeperking houdt. De hybride versie voelt met zijn 225 pk uiteraard veel krachtiger aan. Maar de grootste indruk maakt de C5X met zijn veercomfort. Het Citroën Advanced Comfort-concept met de geavanceerde schokdemper biedt een demping die zich aanpast aan de rij-omstandigheden. Zozeer dat je de indruk krijgt dat je je voortbeweegt op een zwevend tapijt. Puik werk.