De Oostende reisgroep Sun International scoort in Nederland : begin '97 starten alle 2300 postkantoren bij onze noorderburen met de verkoop van Sun-vakanties. Een voorbeeld voor de Belgische post ?
...

De Oostende reisgroep Sun International scoort in Nederland : begin '97 starten alle 2300 postkantoren bij onze noorderburen met de verkoop van Sun-vakanties. Een voorbeeld voor de Belgische post ?In Nederland spreken de insiders want het contract bleef tot vandaag netjes geheim van een mega-deal die de toeristische sector niet onberoerd zal laten. De redenen zijn evident : 2300 postkantoren die reizen gaan verkopen, betekent een verdubbeling van het aantal reisverkooppunten in Nederland. De klap komt des te harder aan omdat niet een Nederlandse, wel een reisgroep van buitenlandse origine het contract in de wacht sleepte. Met het contract tussen Sun International en Postkantoren bv is de stand Vlaanderen-Nederland 1-0. Zo scherp wil Ruud Moerkerken, woordvoerder van Postkantoren bv in Den Haag een joint venture van PTT-Post en de Postbank (ING) het niet stellen : "Het reisgebeuren is nu eenmaal een internationaal gebeuren." REISAGENT.Sun International is al actief in Nederland (zie Trends, 28 maart '96) met onder meer Sunair Nederland bv, een touroperator voor vlieg- en autovakanties, en Unitravel bv, gespecialiseerd in city trips én marktleider op Indonesië en de Kanaaleilanden. Samen zijn de twee bv's goed voor, vorig jaar, zo'n 110.000 passagiers (in de sector als pax afgekort). Deze 100 % Sun-dochters zijn doelbewust niet betrokken bij de Postkantoren-overeenkomst. Een andere besloten vennootschap is in de maak, de leiding komt in handen van Ron Heeren (ex- SunParks). Zegt Vanmoerkerke : "Ik wil de relatie van Sunair en Unitravel met hun reisagenten niet verstoren. Het gaat hier trouwens om een totaal ander product, speciaal geconcipieerd naar de eisen van Postkantoren bv." Zo bijvoorbeeld zag Postkantoren bv zichzelf als verkoper van vakanties, maar dan wel als verkoper die weinig of geen werk heeft met het aan de man brengen van die vakanties. "Ze wilden een product dat weinig productkennis van hun loketbedienden en een minimum aan verrichtingen vergt. Daarom brengen we één een erg gelimiteerd aanbod reizen en twee een zeer eenvoudig en rechttoe-rechtaan product naar Nederlands grootste vakantiebestemmingen. Dit zijn Spanje, Griekenland, Turkije en Frankrijk met, voor de vliegvakanties, vertrek vanuit Schiphol. Ook autovakanties zullen worden aangeboden," aldus Vanmoerkerke. Vast staat dat het om goedkope reizen gaat en dat voor het eerste werkjaar wordt gerekend op 15 tot 20 miljoen gulden (300 tot 400 miljoen frank) omzet. "Als ik het eerste jaar 15.000 tot 20.000 pax haal, zal ik tevreden zijn," zegt Vanmoerkerke, die er onmiddellijk aan toevoegt : "Ik ben ervan overtuigd dat de reisbureauklant door dit nieuwe aanbod niet wordt weggehaald naar de postloketten. Tegen de rijkdom aan service, verkoopbereidheid en vakkennis van een reisbureau kan een postkantoor nooit op." Toch ligt ook in Nederland, zoals bij ons, de discussie over open/gesloten verkoop van reizen heel gevoelig. De reisagent voelt zijn omzet wegglippen naar andere kanalen. Zo startte Sun eerder dit jaar met Holiday Shop, de rechtstreekse verkoop van vakanties via een call center. "De vermenigvuldiging van distributiekanalen is een feit, niet alleen in de reissector, maar ook in andere sectoren. Het is toch niet normaal om stil te zitten ?" dixit de 44-jarige algemeen directeur van Sun International (geconsolideerd 19 miljard frank omzet). AUTOMATISERING.Januari '97 liggen de eerste Sun gids-magazines in de Nederlandse postkantoren. Dat beweert althans Mark Vanmoerkerke. Ruud Moerkerken is iets voorzichtiger : "Ik stel dat we zo snel mogelijk willen starten. Een datum durf ik er echter niet op te kleven."Zo snel mogelijk dus zullen via enkele honderden PTT-balies boekingen kunnen gebeuren, tegen eind '97 moet dit in alle 2300 postkantoren kunnen. Mark Vanmoerkerke : "De Sun-groep levert, via haar informatica-dochter Delight Information System, een on line aansluiting op het Itos-reserveringssysteem in Oostende. De volledige automatisering van de verkoop van reizen was trouwens een eis van Postkantoren bv." De onderhandelingen hebben zo'n anderhalf jaar geduurd. "Wij wisten vrij snel dat we met Sun in zee wilden gaan. Zij hadden al onderzoek verricht naar de eenvoudige verkoop van eenvoudige reisproducten en wij wisten dat de verkoop van reizen een interessante activiteit was," weet Ruud Moerkerken. Postkantoren bv is immers niet aan zijn proefstuk toe inzake de verkoop van vakanties. Begin jaren negentig opende het in een vijftigtal kantoren zogenoemde reisbalies, die later werden doorverkocht aan NBBS, een Nederlandse reisorganisator van dixit Ruud Moerkerken "iets specialere reizen." De reden voor de verkoop : "De inkoop en het maken van reizen vergt een knowhow die wij niet onmiddellijk in huis hebben. Wij willen ons beperken tot de verkoop van reizen in zijn meest elementaire vorm." Leuk detail : de verkoop van NBBS-reizen in de Nederlandse postkantoren blijft doorgaan en het Sun-aanbod mag, aldus Ruud Moerkerken, "niet concurrentieel zijn." CAB MARK VANMOERKERKE (SUN INTERNATIONAL) Een mega-deal met de Nederlandse postkantoren.