In Japan loopt in november de campagne Taste of Flanders, met een greep uit wat Vlaanderen te bieden heeft op het vlak van muziek ( Dirk Brossé), film ( Jan Decleir) en andere kunsten (bloemenkunstenaar Daniel Ost bijvoorbeeld). De drijvende kracht is het Flanders Center (5,5 personeelsleden en gesubsidieerd door de Vlaamse overheid). Directeur Bernar...

In Japan loopt in november de campagne Taste of Flanders, met een greep uit wat Vlaanderen te bieden heeft op het vlak van muziek ( Dirk Brossé), film ( Jan Decleir) en andere kunsten (bloemenkunstenaar Daniel Ost bijvoorbeeld). De drijvende kracht is het Flanders Center (5,5 personeelsleden en gesubsidieerd door de Vlaamse overheid). Directeur Bernard Catrysse zette ooit zijn artistieke ambities aan de kant wegens "te weinig talent". "Het alternatief is dan cultuur helpen mogelijk te maken." Als economiestudent aan de KU Leuven organiseerde Catrysse al concerten en evenementen. "En nog steeds. De emotie die je kunt overbrengen op het publiek en de mogelijkheid om zelf dicht bij de ar- tiesten te staan, dáár doe je het voor." Nadat hij in 1986 afstudeerde als econoom trok hij naar Japan voor prospectiewerk voor een West-Vlaamse KMO. Omdat de taal een barrière bleek, ging hij in Kyoto intensief Japans studeren. Toen leerde hij het Flanders Center in Osaka kennen. Initiatiefnemer Robert Vliegen stelde Catrysse voor om investerings- prospector te worden. Hij introduceerde Vlaamse producten bij Japanse bedrijven. In oktober 1987 verscheepte een eerste container van Hoegaarden richting brouwerij Konishi. "Ze waren helemaal weg van Verboden Vrucht. Streekbieren, gisting op fles, het was allemaal nieuw voor ze." Van 1988 tot 1993 was Catrysse de Vlaamse attaché in Japan, maar uiteindelijk volgde hij Vliegen op als directeur van het Flanders Center. "Ik wilde nauwer betrokken zijn bij de realisatie van artistieke producten, maar voelde ook het potentieel van dat centrum, vooral de mogelijkheid om cultuur en economie te linken. Een voorbeeld: tijdens Taste of Flanders worden de Antwerpse modewereld en het Flanders Fashion Institute belicht, en naar aanleiding van de Japanse première van De Zaak Alzheimer zet het Flanders Investment and Trade-kantoor een symposium op rond de ziekte van Alzheimer, met specialisten uit Vlaanderen en Japan. Het Vlaamse Instituut voor Biotechnologie en het biotechbedrijf Innogenetics zijn partners in dit symposium." Bernard Catrysse (41). Is: directeur van het Flanders Center in Osaka (Japan). Vrije tijd: lezen, voorstellingen bijwonen, zwemmen, koken. Ivan Declercq"De emotie die je kunt overbrengen op het publiek, dáár doe je het voor."