De NV Spicer Off-Highway is een dochter van Dana Holding Corporation, een wereldwijde beursgenoteerde toeleveraar in de voertuigenindustrie. De onderneming uit het Amerikaanse Ohio is een specialist in versnellingsbakken, assen en cardanassen voor wagens. Dana levert aan het hele spectrum van de wagenwereld: van personenwagens tot zware voertuigen voor hijswerk en andere zware karweien. In 2013 haalde de groep daarmee een omzet van 6,8 miljard dollar en een bedrijfsresultaat van 261 miljoen dollar. De onderneming is actief in 26 landen,...

De NV Spicer Off-Highway is een dochter van Dana Holding Corporation, een wereldwijde beursgenoteerde toeleveraar in de voertuigenindustrie. De onderneming uit het Amerikaanse Ohio is een specialist in versnellingsbakken, assen en cardanassen voor wagens. Dana levert aan het hele spectrum van de wagenwereld: van personenwagens tot zware voertuigen voor hijswerk en andere zware karweien. In 2013 haalde de groep daarmee een omzet van 6,8 miljard dollar en een bedrijfsresultaat van 261 miljoen dollar. De onderneming is actief in 26 landen, met 23.000 werknemers in 91 fabrieken. Een van die fabrieken staat in Sint-Michiels bij Brugge. De naam NV Spicer Off-Highway Belgium verwijst naar een divisie van het moederbedrijf Dana: off-highway, transport dat zelden of nooit op de openbare weg rijdt. Brugge maakt transmissiekasten en versnellingsbakken voor zware industriële voertuigen zoals heftrucks, bulldozers en kranen. Grote klanten zijn bouwers van mijnontginningsmachines en makers van machines voor materiaalverhandeling. Brugge telt ongeveer 500 werknemers, op een totaal van 2800 bij de afdeling off-highway van moederbedrijf Dana. Spicer Off-Highway maakt weinig seriewerk en heeft technisch goed geschoolde mensen nodig. Het Belgische filiaal behoort tot de grootste betalers van belastingen en patronale lasten aan de overheid. In het boekjaar 2012 werd 11 miljoen euro aan belastingen betaald. De patronale bijdragen bedroegen bijna 18 miljoen euro. De personeelslasten vormden met 31,5 miljoen euro een vijfde van de bedrijfskosten in 2012. Toch bleef het Belgische filiaal de voorbije jaren winstgevend, ook tijdens de zware recessie van 2008 en 2009. De moederholding Dana boekte in die jaren wel een verlies. En toch bouwde Dana het personeelsbestand in Brugge af. In 2006 waren er nog 730 werknemers, in 2012 bedroeg dat aantal 545. Niet alleen de hoge Belgische lonen bedreigen de werkgelegenheid. Spicer Off-Highway vist in de West-Vlaamse vijver waar de tewerkstelling al hoog is. Bovendien zijn er tal van andere bedrijven die goed geschoolde vakmensen nodig hebben. De treinbouwer Bombardier in Brugge, Tyco Electronics in Oostkamp, de wereldleider in airconditioning Daikin in Oostende. Of Case New Holland, de Fiat-dochter en producent van landbouwvoertuigen uit Zedelgem. In 2009, tijdens het dieptepunt van de recessie, stak Spicer Off-Highway de schouders onder een origineel project. Naast het gebruik van het stelsel van tijdelijke economische werkloosheid, kon het personeel ook tijdelijk bij de andere bedrijven aan de slag, aan minstens dezelfde loonvoorwaarden. WOLFGANG RIEPL"Spicer Off-Highway maakt weinig seriewerk en heeft technisch goed geschoolde werknemers nodig"