VIS NOCH VLEES

De markt voor vegetarische restaurants is groot, stabiel, maar monotoon. De niet-vegetarische zaakvoerders van Greenway Foods willen de markt openbreken met de eerste fastfoodketen met vegetarisch voedsel.

Gent alleen al telt 25 vegetarische restaurants. En toch vonden Paul Florizoone en Lieven Pyfferoen dat er gerust nog eentje bijkon. Al ziet het concept van hun bvba Greenway Foods, de eerste fastfood voor vegetariërs, er dan wel helemaal anders uit. “Als niet-vegetariërs benaderen we de markt vanuit een andere hoek. Vegetarische restaurants leggen te vaak de nadruk op vleesvervangende producten. Wij brengen enkel groenten en zuivelproducten. We hebben vis noch vlees, een vrij radicaal opzet. Maar we zijn ervan overtuigd dat onze sterkte zal liggen in onze beperktheid, als themarestaurant.” Naar eigen zeggen wil Greenway Foods vegetarisch eten “uit de taboesfeer” halen. Het marktpotentieel is groot en met zeer trouwe klanten. “Maar de menu’s zijn vaak eenzijdig. Vele restaurants draaien vaak op dezelfde dagschotel. Wij streven naar creativiteit, verscheidenheid en afwisseling.”

Begin januari startte het duo jonge zaakvoerders Greenway Foods aan de Nederkouter, pal in de studentenwijk en vlakbij het commerciële hart – de Veldstraat. Uit een enquête bij studenten bleek alvast dat één op twee regelmatig vegetarisch eet. Bovendien combineert Greenway Foods de hang naar gezonder eten met een snelle bediening. Precies zoals in andere fastfoodzaken, heeft de klant binnen de vijf minuten een maaltijd op zijn bord. Een eigen logo, huisstijl, en barkrukken als zitjes maken het interieur compleet. Er is wel één verschil met andere fastfoodzaken: het afval wordt gesorteerd, met aparte vuilbakken voor aluminium, plastic en papier. In een gekoelde, open etalage, staan ook meeneemgerechten – een idee dat Greenway Foods heeft van de Britse gezonde fastfoodketen Prêt-à-Manger.

Florizoone en Pyfferoen zijn zonen van bekende West-Vlaamse ondernemers. Vader Guy Florizoone leidt Meli, de ouders van Lieven Pyfferoen runnen het … vleesverwerkend bedrijf De Beauvoorder. Samen pompten ze 4,5 miljoen frank in hun eerste zaak, de omzet moet dit jaar omhoog naar tien miljoen. “We zijn ambitieus. De rendabiliteit moet voldoende groot zijn. Daarom fungeert het restaurant in Gent als testcase voor andere vegetarische fastfoodzaken. Binnen het jaar willen we immers een zaak openen in Antwerpen en Brussel. Als ketenvorming niet mogelijk is, stoppen we ermee.” In een eerste fase wordt gedacht aan een keten in eigen beheer. Met later de mogelijkheid van een franchise.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content