SNELLER OP DE MARKT.
...

SNELLER OP DE MARKT.Begin november lanceert Nova uit Tongeren een nieuwe frietketel, de Vision. Niet direct een multimedia-onderwerp denkt u ? Toch wel. De Vision is namelijk de visu naar de verdelers toe gepromoot vóór hij bestond. In de softwarewereld is zulks schering en inslag, zal u denken, maar in keukenuitrusting is het, voor zover we konden nagaan, nieuw. De cad/cam-ontwerpen van de Vision gingen niet alleen naar de productievoorbereiding, maar direct ook naar het multimediabureau Imania, dat ze gebruikte voor een computergesimuleerde promotiefilm annex drukvoorbereiding, waarin de ketel en zijn onderdelen in detail en vanuit alle perspectieven werden getoond. "De simulatie lijkt als twee druppels water op het echte product," glundert commercieel directeur Patrick De Vliegher van Nova, "al had ook Imania dat nooit gezien. Vanaf begin augustus konden we de video tonen op onze opendeurdagen voor de verdelers. De klanten vonden het spectaculair." Voor Nova is de kortere time-to-market, maar vooral ook de grotere impact van de simulatie belangrijk, vergeleken bij het éne houten prototype waarmee men zich vroeger moest behelpen. Nova betaalde Imania, volgens Patrick De Vliegher, een half miljoen frank. Eén houten model zou 300.000 tot 400.000 frank hebben gekost. Nova bakt "60 tot 100 miljoen" frank omzet uit frietketels en verwacht veel van de Vision, die een uitneembare, vaatwasmachinebestendige kuip met geïntegreerd verwarmingselement introduceert. "We doen de driedimensionele simulaties met Wavefront-software op een Silicon Graphics-machine," zegt Mark Van Bauwel van het Leuvense Imania, de grafische spin-off van de tv-productiefirma Beeldhuis. Sinds 1994 pioniert Imania in cd-i en cd-rom en maakt generieken, interactieve bedrijfspresentaties en animaties en, sinds vorig jaar, websites. Voor de non-lineaire digitale video editing staat er een Digital Magic studio op basis van een Apple PowerPC. Eenvoudige simulaties gebeuren met Director van Macromedia, voor C++ programmeringswerk doet Imania een beroep op Area Productions uit Kapelle-op-den-Bos. Eerder dit jaar al scoorde Imania met zijn computersimulatie van de Vietnamese economische zone Dinh Vu voor de Vlaamse projectontwikkelaar Ipem. PATRICK DE VLIEGHER (NOVA) Vernieuwende promotie voor een vernieuwend product.