Een groot succes werd de 5 GT niet in onze contreien. De combinatie van de coupéachtige achterkant en de hoge daklijn valt in West-Europa niet in de smaak. Het heeft BMW niet belet een opvolger van de 5 GT klaar te stomen. Het model doet het in andere werelddelen niet onaardig. Bovendien wil BMW in elk subsegment aanwezig zijn, zodra de premiumrivalen Audi en Mercedes daarin een model hebben.
...

Een groot succes werd de 5 GT niet in onze contreien. De combinatie van de coupéachtige achterkant en de hoge daklijn valt in West-Europa niet in de smaak. Het heeft BMW niet belet een opvolger van de 5 GT klaar te stomen. Het model doet het in andere werelddelen niet onaardig. Bovendien wil BMW in elk subsegment aanwezig zijn, zodra de premiumrivalen Audi en Mercedes daarin een model hebben. De 5 GT wordt dus de 6 GT. Niet alleen omdat hij groter is - bijna 9 centimeter langer - maar vooral omdat het merk een zo ruim mogelijk gamma wil aanbieden. Eerder gebeurde dat met kleinere modellen: de 2 Reeks is een afgeleide van de 1 Reeks, en de 4 is een iets verfijndere versie van de 3. Maar deze keer is er een opvallend verschil. Terwijl de 2 en de 4 merkelijk duurder zijn dan de 1 en de 3, gaat de prijs van de 6 GT niet omhoog. Volgens de Belgische invoerder is de 6 GT zelfs goedkoper, rekening houdend met de betere standaarduitrusting. In het geval van de drieliter diesel bedraagt het verschil zelfs 2700 euro. De 6 GT is ook 2 centimeter lager. Samen met de frameloze ruiten en de schuiner opgestelde voorruit wekt dat de indruk dat de motorkap langer is. Op de koffer zit een vleugeltje dat vanaf 110 kilometer per uur tevoorschijn komt. Het zorgt er allemaal voor dat de 6 GT gladder en eleganter is, en esthetisch meer in de smaak valt. Het interieur verraadt meteen dat China een grote markt wordt voor dat model. Zwart, glanzend plastic en drukke patronen hebben ze daar graag. Daarnaast zijn er veel componenten uit de 7 en 5 Reeks (scherm, centraal display, head-up) en een weelderige binnenruimte. Achterin kunnen drie kinderzitjes naast elkaar staan, en in de koffer is plaats voor 610 liter. De 6 GT oogt sportief, maar zijn rijgedrag is in de eerste plaats afgestemd op comfort. We reden met een versie met luchtophanging, en die streek met grote onderscheiding het minste putje en bultje uit het wegdek. Voor de lancering van de 6 GT bekeek BMW ook zijn motoren. Die zijn opnieuw 15 procent zuiniger geworden. JO BOSSUYT