Het boek De weg naar duurzaam ondernemen, dat vandaag verschijnt, voert de lezer in vijf stappen naar een positieve impact. De auteurs, Jan Beyne en Sara Vermeulen, lichten die vijf stappen bondig toe.
...

Het boek De weg naar duurzaam ondernemen, dat vandaag verschijnt, voert de lezer in vijf stappen naar een positieve impact. De auteurs, Jan Beyne en Sara Vermeulen, lichten die vijf stappen bondig toe.1 Creëer inzicht. "Veel organisaties hebben een CSR-manager of -coach, en denken vaak dat daarmee de kous af is", zegt Sara Vermeulen van het duurzaamheidsadviesbureau Route 2030. "Maar het is moeilijk als je er alleen voor staat in een organisatie. Je hebt een team nodig, een combinatie van mensen die het thema oppikken in hun afdeling. Je moet ook de link leggen naar het directiecomité." 2 Ontwikkel dynamiek. "Stakeholders managen is iets anders dan de dialoog met hen aangaan", zegt Jan Beyne, onderzoeker duurzaamheid en docent aan de Antwerp Management School. "Het doel van die dialoog is een stakeholderscultuur te bewerkstelligen, iedereen in het bedrijf en ook de externe stakeholders mee te krijgen. De juiste prioriteiten stellen is heel belangrijk." 3 Bepaal je koers. Wanneer het inzicht er is, kunnen bedrijven duurzaamheid in de bedrijfsvoering slijpen: eerst bewustmaken, dan activeren, integreren en transformeren. Daarvoor bestaan heel wat managementhulpmiddelen, van Sustatool over de ISO 26000-richtlijn tot B-Corp. Blijf niet steken bij het laaghangende fruit, maar werk met Smart-doelen en duidelijke kernindicatoren. 4 Creëer impact. De auteurs breken een lans voor bedrijven die zich opwerpen als systeemleiders. "Zo kun je je bedrijf een niveau hoger brengen. Je interpreteert je doelen dan als waardecreatie, en je integreert duurzaamheid op een manier die veel verder gaat dan duurzaamheidsimplementatie." 5 Vertel je verhaal. "Duurzaamheidsintegratie is verandermanagement", benadrukt Sara Vermeulen. "Het is belangrijk dat je dat verhaal in elke fase vertelt, een duurzaamheidscultuur creëert en nadenkt over de drempels. Intern veel communiceren is belangrijk. Vaak wordt extern gecommuniceerd, terwijl de medewerkers van niets weten."