SKYPE, DE PIONIER

Skype bestaat al tien jaar als VoIP over de vaste lijn. In 2011 werd het overgenomen door Microsoft en was het een kleine stap naar een performante toepassing voor mobiel verkeer. "De gebruikscijfers komen aardig in de buurt van de vaste verbinding met haar 1,7 miljoen Belgische gebruikers per maand", duidt Wim Van Winghe, Consumer Apps and Services Lead bij Microsoft. Om inkomsten te genereren, mikt het platform volgens hem op "een combinatie van advertenties en betaalde diensten, bijvoorbeeld als gebeld wordt naar vaste telefoonnummers of mobiele nummers in het buitenland."...

Skype bestaat al tien jaar als VoIP over de vaste lijn. In 2011 werd het overgenomen door Microsoft en was het een kleine stap naar een performante toepassing voor mobiel verkeer. "De gebruikscijfers komen aardig in de buurt van de vaste verbinding met haar 1,7 miljoen Belgische gebruikers per maand", duidt Wim Van Winghe, Consumer Apps and Services Lead bij Microsoft. Om inkomsten te genereren, mikt het platform volgens hem op "een combinatie van advertenties en betaalde diensten, bijvoorbeeld als gebeld wordt naar vaste telefoonnummers of mobiele nummers in het buitenland." De strategie van Skype in de strijd tegen de concurrentie kan in één woord samengevat worden: integratie. "Daarvoor bewandelen we twee wegen. Enerzijds de inbouw in alle Microsoft-producten, maar anderzijds ook in andere mobiele en niet-mobiele platformen. Via de nieuwe 'Outlook'-toepassing, die op elke smartphone gedownload kan worden, kan met Skype eender welke contactpersoon opgeroepen worden. Viber, dat vorig jaar overgenomen werd door de Japanse e-commercegigant Rakuten, volgt een andere strategie. Naast de klassieke gratis functies van bellen en berichten sturen, moet de software ook een toegangspoort vormen voor verschillende internetdiensten, zowel de verkoop van mediacontent (videospelletjes en dergelijke) als mobiele e-commerce. Sinds 2013 verdient het platform geld met de verkoop van virtuele 'stickers' (een soort emoticons) aan zijn gebruikers en de aanrekening van gesprekken over vaste lijn en internationaal mobiel (Viber Out). De toepassing telt meer dan 400 miljoen gebruikers, van wie er 100 miljoen maandelijks actief zijn. FaceTime zit standaard in alle Apple-producten, maar het is ook compatibel met Android. Het systeem verwerkt bijna 20 miljoen oproepen per dag op computer of mobiel apparaat. Whatsapp, vorig jaar overgenomen door Facebook, biedt zijn gebruikers nu ook de mogelijkheid om elkaar te bellen. Aanvankelijk was de Amerikaanse reus gespecialiseerd in instant messaging (chats, delen van foto's en video's enzovoort). "Het bewijst hoe belangrijk innovatie is voor alle actoren van de sector", merkt Marc Bervoets van Accenture op. "Het app-milieu is zo concurrentieel dat je binnen de kortste keren uit de markt geduwd kunt worden. Dus moet je onophoudelijk innoveren, diensten versterken of inzetten op consolidatie." Whatsapp rekent vanaf het tweede gebruiksjaar 0,99 dollar per jaar aan. Dat is een potentieel erg lucratieve business, aangezien het platform er prat op gaat dat het 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers telt. Messenger, nog een telefoonapp van Facebook, heeft elke maand 600 miljoen actieve gebruikers. Sinds 27 april biedt het ook een videoverbinding aan, om te concurreren met Skype of FaceTime. Voor Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, is messaging een strategische prioriteit. Hij hoopt met Messenger de gebruikers nog meer aan Facebook te binden.