"Wij leggen ons toe op sierbestrating," zegt Willy Klaps, gedelegeerd bestuurder van Klaps Beton. "Wij zorgen voor een extra sterke of decoratieve deklaag. Ook passen we speciale technieken toe, zoals het uitwassen of stralen van stenen."
...

"Wij leggen ons toe op sierbestrating," zegt Willy Klaps, gedelegeerd bestuurder van Klaps Beton. "Wij zorgen voor een extra sterke of decoratieve deklaag. Ook passen we speciale technieken toe, zoals het uitwassen of stralen van stenen." De oudste van de drie Klaps-broers, die in oktober vier Belgische bedrijven overkochten van de Nederlandse Savelkouls Groep, verwijst naar de recente bestratingen in het centrum van Duffel, Scherpenheuvel-Zichem en Mechelen. "Die aanpak vergt een heuse investeringscultuur. Dat is ook nodig als je weet dat een goede straatsteneninstallatie al snel 200 miljoen frank kost," overtuigt Willy Klaps. Jaarlijks besteedt de Klaps-groep 8% tot 10% van haar omzet aan vernieuwingen. In 1998 bedroeg deze post 80 miljoen frank. Dit jaar zal de kaap van 200 miljoen frank zeker worden overschreden. Willy Klaps: "Zo'n bedrijfscultuur bestaat niet in de Savelkouls Groep. Onze nieuwe werknemers moeten daar nog aan wennen. Niet dat wij met geld gooien, maar als een uitgave noodzakelijk blijkt, komt die er erg snel."In 1930 startte grootvader Wilhelm Klaps met de productie van beton in het Limburgse Neeroeteren. Na de Tweede Wereldoorlog diversifieerde vader Jozef Klaps samen met zijn broer Antoon Klaps naar wegeniswerken. Tot 1967 was Klaps veeleer aannemer dan leverancier van betonproducten. Dat jaar bouwde de familie een fabriek voor betonnen rioleringsbuizen. In 1975 werden de wegenactiviteiten stilgelegd en schakelde het bedrijf over op betonproducten. In het begin produceerde de groep ongewapende betonbuizen, vervolgens gewapende en ten slotte straatstenen. Zo legde de Limburgse onderneming de vruchtbare basis van het huidige assortiment.Midden oktober nam Klaps Beton vier Belgische betonbedrijven over van de Nederlandse Savelkouls Groep: Betolux/Eba/Schmidt (straatstenen, tegels en betonputten) in Aarschot, Bimsbel Beton (straatstenen) in Genk, Savelkouls Beton (betonbuizen, boordstenen en tegels) in Ravels en Onssels Beton (straatstenen) in Soumagne bij Luik - waar om technische redenen de productie werd overgeheveld naar de andere vestigingen. De Klaps-groep blijft 100% in handen van Willy, Frank en Tony Klaps. Na de overname en herstructurering telt de overkoepelende holding, Klaps Invest, vijf productievestigingen: Klaps Beton in Neeroeteren, K-beton in Zolder, Bimsbel Beton in Genk, Savelkouls Beton in Ravels en Schmidt-Beton in Aarschot. De geconsolideerde omzet bedraagt naar schatting 1,8 miljard frank. Het aantal werknemers schommelt rond de 230. Daarnaast doet Klaps NV de verkoop in Vlaanderen, terwijl Klaps BV en Onssels, dat van Soumagne naar Andenne verhuist, zich respectievelijk op Nederland/Duitsland en Wallonië toeleggen. "De idee om een bedrijf over te nemen, was al een tijd aan het rijpen," zegt Willy Klaps. "Door onze gestage groei kampten we al geruime tijd met plaatsgebrek. Bovendien zochten we naar omzetverhoging in de buizenproductgroep."Na een concurrentieanalyse kwamen de drie broers bij de Savelkouls Groep terecht. " Willem Savelkouls had de diverse bedrijven in zijn groep zelf een voor een overgenomen. Onder meer met de middelen uit de verkoop van het ouderlijke betonbedrijf in het Nederlandse Grave, eind jaren tachtig. In de tweede gespreksronde praatten we al over een overnameprijs voor alle vestigingen van de Savelkouls Groep," vertelt Willy Klaps. Eerste uitdagingvoor Klaps Beton NV nu is alle bedrijven samen te voegen. "Op het vlak van de verkoop streven we synergie en kruisbestuiving na," zegt jongste broer en commercieel directeur Frank Klaps. "Interessant aan de overname is dat onze klantenportefeuilles nauwelijks overlappen. We kochten er een behoorlijk stuk nieuw marktaandeel bij, vooral in de klinkermarkt."Het klantenbestand van de Savelkouls Groep zijn vooral kleinere aannemers. Die had Klaps - vóór de overname - ook wel, maar in mindere mate. Frank Klaps: "Onze klanten zijn bijvoorbeeld de kleine klinkerlegger, de bouwmaterialenhandel, de gemeente of de provincie, grote aannemers of multinationals zoals Esso of BP die voor bepaalde projecten zelf hun materiaal inkopen. Maar onze focus ligt op de sector wegenbouw, rioleringen en waterzuivering." "Ook de nationale spreiding is fel verbeterd," vervolgt Willy Klaps. "Onze markt is regionaal omdat de transportkosten een wezenlijk onderdeel uitmaken van de verkoopprijs. Savelkouls was erg sterk in Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en Wallonië." Tony Klaps, technisch directeur, ziet in het samenbrengen van de technische kennis een bron voor meerwaarde: "Het is belangrijk op het technische vlak van elkaar te leren. We willen daarbij onze methodes niet blindelings opleggen aan de overgenomen bedrijven. En we zijn zelfs helemaal niet te beroerd om een aanpak van nieuwe werknemers te veralgemenen."De gebroeders Klaps willen nu vooral consolideren. "We willen de contributiemarge verhogen, commercieel en financieel consolideren en de transportkosten optimaliseren. Klanten die echt te ver afgelegen zijn, kunnen we beter laten voor wat ze zijn," zegt Willy Klaps. "Met die transportuitgaven kunnen we onze productenmix optimaliseren," pikt Frank Klaps in. "Of de productie-installaties verbeteren," voegt Tony Klaps eraan toe. De gebroeders Klaps zijn het roerend eens over de toekomst van de groep. Investeren in betonproducten met een toegevoegde waarde en de markten rond de verschillende vestigingen uitbouwen. Dat betekent zoveel mogelijk producten leveren aan zoveel mogelijk klanten - van kleine klinkerleggers tot grote aannemers.Ten slotte mikt de Klaps-groep op prefabproducten in de water- en wegenbouwmarkt. Zo kunnen op de werf kosten en tijd worden bespaard. "Een zestal jaar geleden startten we in dat verband een nieuwe activiteit," licht Frank Klaps toe. "Een klant aan wie we betonnen putten leverden voor vet- of olieafscheiders ging failliet. De O&O-verantwoordelijke klopte bij onze onderneming aan en sindsdien leveren we zelf volledig afgewerkte afscheiders in België, Duitsland en Nederland. Door een goede prijs-kwaliteitverhouding en permanente ontwikkeling, groeien wij nog steeds in die nochtans teruglopende markt."dirk de moor