Een Thema Magazine dat volledig gewijd is aan én zelfs gevuld is door een bedrijf. Terwijl die onderneming er toch niets voor moet betalen. Geef toe: het lijkt een beetje op het idee van zakenman-uitgever Boorman uit de novelle Lijmen/Het been van Willem Elsschot. Je stapt naar een firma die de opening van een nieuw kantoor, een fusie of een ander groeiproject te vieren heeft. Je stelt voor om speciaal voor die gelegenheid een magazine te maken, helemaal aan het bedrijf g...

Een Thema Magazine dat volledig gewijd is aan én zelfs gevuld is door een bedrijf. Terwijl die onderneming er toch niets voor moet betalen. Geef toe: het lijkt een beetje op het idee van zakenman-uitgever Boorman uit de novelle Lijmen/Het been van Willem Elsschot. Je stapt naar een firma die de opening van een nieuw kantoor, een fusie of een ander groeiproject te vieren heeft. Je stelt voor om speciaal voor die gelegenheid een magazine te maken, helemaal aan het bedrijf gewijd. "Het Wereldtijdschrift is een ingenaaide circulaire met een mooie titel waarin gezegd wordt dat een bepaalde firma enig is in haar soort," ratelde Boorman in de novelle om zijn blad aan de man te brengen. In het verhaal van Elsschot betaalde de firma vervolgens de hele oplage. Niet zo bij een Thema Magazine. De klant krijgt het helemaal gratis en hoeft alleen medewerking te verlenen aan de inhoud. Maar wie betaalt dan dat fijne blad? Heel eenvoudig: de bouwfirma's, de toeleveringsbedrijven, de zakenrelaties enzovoort. Zij delen in de feestvreugde van hun klant en betalen de advertenties die het Thema Magazine helpen vullen. De kostprijs van zo'n advertentie hangt af van de grootte, de oplage en de kenmerken van het blad. Daarmee wordt het geheel ruimschoots gefinancierd en rest er nog wat winst.In Nederland bestaat het idee al vijftien jaar. Uitgeverij Magenta Fluwijn lanceert het nu ook in Vlaanderen. Zo ging EDS naar aanleiding van de ingebruikname van de Mechelen Business Tower in op de aanbieding van de uitgeverij. "We hadden nood aan een brochure," verklaart Johan Kerckhoven, marketingmanager van EDS. "Vandaar dat we de formule wat hebben opengetrokken en extra inhoud hebben toegevoegd. Op die manier zal het magazine langer en beter benut worden, ook in functie van rekrutering." Het bedrijf kijkt dus beter verder dan de feestneus lang is. Het zou jammer zijn mocht het Thema Magazine alleen dienen om het nagelnieuwe meubilair te behoeden voor kringetjes van champagneglazen. Bovendien krijg je die paar duizend exemplaren niet in één avond op. Hoe dan ook zullen de genodigden al die fraaie pagina's betaald hebben. Een gezamenlijke brief van de feestvierende firma en Magenta Fluwijn heeft daartoe het nodige op gang gebracht. Weigeren mag altijd, maar dan rijst natuurlijk de vraag hoe de klant die onsportieve houding zal opnemen. Bovendien zou door je afwezigheid in het magazine je aanwezigheid op het feest wel eens kunnen opvallen.Uiteraard gaat de vergelijking met het project van Boorman uit Lijmen/Het been niet helemaal op. Bij de Thema Magazines staan de bedrijven zelf in voor de inhoud. Ontbreekt het hen aan voldoende redactionele mankracht, dan staat _ tegen betaling _ uitgeverij Magenta Fluwijn ervoor in.P.H.