Vespa is de numero uno

Ad Van Poppel medewerker Trends

Honda is van de troon gestoten

De Italiaanse fabrikant Piaggio voerde in 2011 met de merken Vespa en Piaggio de lijst aan van inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers boven 50 cc. In de periode van januari tot november 2011 werden voor de twee merken samen 4276 voertuigen ingeschreven. Het concern stootte daarmee Honda, dat jarenlang nummer een was, van de troon. Sinds 2006 noteerde Piaggio een stijging van 60 procent. Deze cijfers bevatten niet alle Vespa-modellen, want bromfietsen onder 50 cc hoeven pas vanaf 2013 ingeschreven te worden.

Hetzelfde basismodel sinds 1946

Wat verklaart het succes van Vespa? Er is de soepele wetgeving: wie een rijbewijs B heeft, mag zonder bijkomend examen met een motorfiets van 125 cc of met een scooter rijden. Ook de vele files en het dichtslibbende stadsverkeer maken de scooter populair. Ten slotte zoeken consumenten in crisistijden goedkopere alternatieven voor een tweede auto. Dat zijn echter redenen die voor alle merken gelden. Vespa heeft het imago van de oerscooter en is een icoon van Italiaans design. Het uiterlijk heeft weliswaar enkele wijzigingen ondergaan, maar de basis is sinds 1946 hetzelfde gebleven.

Klonen uit het oosten

De Italiaanse stijl van de Vespa wordt schaamteloos gekopieerd door oosterse fabrikanten met Italiaans klinkende namen. Neco is met de merken Borsalino, Abruzzi en Agira al in de top tien van de inschrijvingen gekomen. Razzo Scooters heeft de Milano en de Venice op de markt gebracht. Vespa had in de jaren zestig en zeventig een fabriek in India, waar het merk LML is ontstaan. LML staat inmiddels op de vijftiende plaats in de ranglijst van inschrijvingen. Lambretta, een ander Italiaans scootericoon, is opnieuw op de markt dankzij moderne techniek uit het Verre Oosten.

Profiteren van een cultmerk

Veel bedrijven pikken een graantje mee van de populariteit van het merk. De Vespa wordt vaak gezien in gadgetwinkels en op schoolartikelen. In het cadeau-aanbod van Vivabox is een Vespa-tour opgenomen. Ook via Scootertours.be kunt u Vlaanderen verkennen met een Vespa-kloon. Leuven en omgeving kunt u via GreenCity Tours ontdekken op onder meer een Neco Borsalino.

Productie in België

Tussen 1954 en 1962 produceerde Piaggio ook Vespa’s in ons land, in Jette. De distributie werd verzorgd door Bevelux, dat ook in Nederland en Luxemburg zaken deed. De Vespa’s vonden niet alleen via klassieke dealers hun weg naar de koper, maar ook via warenhuizen zoals Bon Marché, Galeries Anspach, Innovation en Grands Magasins de la Bourse.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content