Touring Verzekeringen zag het licht op initiatief van pechverhelper Touring, dat zijn leden een bijkomende dienst wou aanbieden. Later kwam de familie Josi in het aandeelhouderschap en zo ook de Zwitserse verzekeraar Winterthur. Die beschouwt Touring Verzekeringen als een aanvullend distributiekanaal bij het makelaarsnetwerk waar Winterthur mee samenwerkt. In 2002 trok Touring Wegenhulp zich volledig terug uit de verzekeringsmaatschappij. Dat was voor Touring Verzekeringen de aanzet om ook buiten de leden van Touring klanten te zoeken. In 2005 opende Touring Verzekeringen zijn deuren voor iedereen.
...

Touring Verzekeringen zag het licht op initiatief van pechverhelper Touring, dat zijn leden een bijkomende dienst wou aanbieden. Later kwam de familie Josi in het aandeelhouderschap en zo ook de Zwitserse verzekeraar Winterthur. Die beschouwt Touring Verzekeringen als een aanvullend distributiekanaal bij het makelaarsnetwerk waar Winterthur mee samenwerkt. In 2002 trok Touring Wegenhulp zich volledig terug uit de verzekeringsmaatschappij. Dat was voor Touring Verzekeringen de aanzet om ook buiten de leden van Touring klanten te zoeken. In 2005 opende Touring Verzekeringen zijn deuren voor iedereen. Het merkwaardige aan Touring Verzekeringen is niet alleen dat nog altijd het gros van zijn klanten leden van de pechverhelper Touring zijn, maar vooral dat de maatschappij haar verzekeringen rechtstreeks verkoopt, zeg maar via mailings, telefoon of het internet. Touring Verzekeringen beschikt wel over shops in de voornaamste steden, maar die worden eerder als een aanvulling en ondersteuning beschouwd. De meeste polissen gaan de deur uit na een telefonisch gesprek, en dus niet over de toonbank. "Het internet staat op de derde plaats wat de verkoop betreft, na de telefoon en de shops. Maar ik ga ervan uit dat het internet in omvang zal toenemen en hoop dat het binnen enkele jaren bovenaan zal staan. We zien nu al dat de mensen eerst op de website gaan zoeken naar informatie. Nadien bellen ze ons of komen ze langs," vertelt chief executive officer Mieke Janssens. Denkt ze dan niet dat consumenten voor een financieel product nood hebben aan een persoonlijk contact, al is het maar via de telefoon? "Tot voor kort wel ja," reageert Janssens eerlijk. "Eind jaren negentig, toen de internethype toesloeg, geloofde ik er niet in voor onze business. Ik voelde het niet in mijn vingers en stelde me conservatief op. Maar nu is het anders. Plots beschikt mijn schoonmoeder ook over een laptop en stuurt ze me een virtueel kerstkaartje! Je merkt gewoon dat er de jongste tijd veel is veranderd en dat het internet diep doordringt in het dagelijks leven. Zelfs bij de goede huisvader en de eenvoudige burger, en zij vertegenwoordigen het grootste deel van onze klanten." Overigens bewijzen de cijfers de opmars van het internet: het aantal aanvragen voor een verzekering via het wereldwijde web verdubbelt jaar na jaar bij Touring Verzekeringen. De verzekeraar speelt handig in op de veranderde houding van de consument. Rene Hollants van Loocke, product & marketing manager van Touring Verzekeringen: "We proberen de website zo eenvoudig mogelijk te maken en de verzekeringen te demystificeren. Het gaat tenslotte maar om een autoverzekering. Zoiets moet toegankelijk zijn voor iedereen." Janssens vult aan: "Aanvankelijk dacht ik dat alleen een autopolis makkelijk online aan de man kon worden gebracht. Daarom hamerde ik erop dat we shops nodig hadden waar de klanten terechtkonden. Voor een woonverzekering bijvoorbeeld. Maar die verkopen we het meest via de telefoon." Touring Verzekeringen opende in 2006 nog vijf vestigingen, wat het totaal op zestien brengt. Naar eigen zeggen volstaat dat op dit moment. Janssens gaat er prat op dat de polissen van Touring Verzekeringen altijd een stuk goedkoper zijn dan wat de rest van de markt aanrekent. "Hoeveel we goedkoper zijn, durf ik niet meer te zeggen, want het hangt af van de wagen, de leeftijd en tal van andere criteria. Maar we zijn altijd een beetje voordeliger. Om de eenvoudige reden dat ons klantenbestand is gebouwd op de goede huisvaders. Die mensen zijn voorzichtig en hebben weinig ongevallen. We moeten dus ook niet veel vragen voor een verzekering. We blijven op dit marktsegment mikken. Bij ons komen geen peperdure villa's of Ferrari's, maar normale burgers met normale risico's." Om er dan toch een cijfer op te plakken: Hollants van Loocke zegt dat de consument pas van verzekeraar verandert als hij minstens 8 % minder moet betalen. Dus streeft Touring Verzekeringen naar een voordeel van minimaal 8 %. In zijn laatste reclamecampagne pronkte de verzekeraar met een korting van maar liefst 32 %. In 2005 lanceerde Touring Verzekeringen als eerste een speciale autoverzekering voor pendelaars. Goedkoper, want wie pendelt met de trein legt minder kilometers met de auto af en loopt dus minder risico op een ongeval. Later volgde nog een aparte autopolis voor wie fietst naar het werk, want ook die rijdt minder met de wagen. Nog geen enkele verzekeraar had eraan gedacht de zaken op die manier voor te stellen aan de consument. Volgde nog de 10.000 kilometerpolis, voor wie weinig in de auto zit. De initiatieven haalden uitgebreid de media. En niet onbelangrijk: de rest van de verzekeringsmarkt volgde. De 'kilometerverzekering' is nu zo goed als overal verkrijgbaar. Vorig jaar kwam Touring Verzekeringen op de proppen met een 'home check-up': een controle van de woning op veiligheid. Tegen diefstal, maar ook tegen brand. Wie de check-up laat uitvoeren en goed scoort, kan een korting krijgen op zijn woonpolis. Het omgekeerde zou geen invloed hebben op de premie. Hollants van Loocke: "Zo'n dienst is niet de eerste taak van een verzekeraar. We doen dit in samenwerking met een externe firma. We weten dan ook niet wie de veiligheidstest laat uitvoeren. Je moet trouwens geen klant van Touring Verzekeringen zijn om de check-up aan te vragen op onze website." Waarom biedt Touring Verzekeringen het dan aan? "We zien het zo: een verzekeraar kan de mensen niet verplichten om iets te doen aan de veiligheid van hun huis. Maar hij kan ze wel aansporen tot initiatief," meent Hollants van Loocke. Janssens voegt eraan toe: "Verzekeraars kunnen commercieel het verschil maken door de mensen correct te informeren. Wat meteen goed is voor het imago van de hele verzekeringssector."Touring Verzekeringen kan mooie cijfers voorleggen voor de voorbije boekjaren. De premie-inkomsten dikken aan, wat ook de rentabiliteit van het bedrijf ten goede komt. De ruim 100.000 klanten waren in 2006 goed voor een premie-incasso van 45 miljoen euro, of een groei van 15 %. "Het is ons beste jaar ooit," aldus Janssens. Over de winst doet ze wat geheimzinnig: "De raad van bestuur moet het cijfer nog goedkeuren. Ik kan alleen dit zeggen: 2005 sloten we af met een winst van 4,8 miljoen euro, en 2006 was schitterend beter." Vijf jaar geleden stond de verzekeringsmaatschappij nog in het rood. De ambities zijn groot. Touring Verzekeringen is naar eigen zeggen de grootste directe verkoper van autoverzekeringen, na Ethias. Dat kreeg in 2005 meer dan 1 miljoen aanvragen voor een polis online binnen. De verzekeraar sloot uiteindelijk 39.000 polissen af. "We willen even groot worden als Ethias. Ik weet het, we leggen de lat hoog, maar op die manier zijn we gemotiveerd om vooruit te raken," lacht Janssens. Ze nuanceert: "Toch moet je van ons geen hevige manoeuvres verwachten. We zijn bekend als auto- en als gezinsverzekeraar, maar veel moet daar voorlopig niet bijkomen. Anders is de lijn niet meer duidelijk. We hebben nog wel iets creatiefs in de lade liggen, een marketingstunt zoals de pendelaarspolis, maar we zullen in de loop van dit jaar zien of we het nodig hebben."Saar Sinnaeve