De Antwerpse rederij Flandria heeft het Vlaams Gewest gedagvaard wegens het contract over de veerdiensten Bazel-Hemiksem en Kruibeke-Hoboken. De rederij was de enige die een bod indiende conform de normen van de aanbesteding. De Vlaamse overheid besliste echter de diensten zelf te gaan uitvoeren, maar gebruikt daarvoor schepen en mensen die niet beantwoorden aan het bestek. In tegenstelling tot de beloften die de Vlaamse re...

De Antwerpse rederij Flandria heeft het Vlaams Gewest gedagvaard wegens het contract over de veerdiensten Bazel-Hemiksem en Kruibeke-Hoboken. De rederij was de enige die een bod indiende conform de normen van de aanbesteding. De Vlaamse overheid besliste echter de diensten zelf te gaan uitvoeren, maar gebruikt daarvoor schepen en mensen die niet beantwoorden aan het bestek. In tegenstelling tot de beloften die de Vlaamse regering destijds deed, is het merendeel van het Flandria-personeel dat destijds de diensten verzorgde werkloos. De Amerikaanse douaniers die op 30 april de veiligheidsprocedures in de Antwerpse haven kwamen inspecteren, hebben een kater overgehouden aan het daaropvolgende bezoek aan Brussel. Op het kabinet van staatssecretaris van Buitenlandse Handel Annemie Neyts(VLD) werden ze onder andere ontvangen door directeur-generaal Madeleine Doulliez van de Administratie Douane & Accijnzen, en fiscalist Claude Monseu van het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders (PRL). Geen van beiden bleek het Engels machtig. Op de vraag om een zestal eigen douaniers in de haven te mogen plaatsen, kregen de Amerikanen te horen dat ze moesten wachten tot er een bilateraal of internationaal akkoord is. Enkele aanwezigen zeggen dat ze "gegeneerd waren over de vertoning". De Antwerpse havensector roept alle hens aan dek om de brokken te lijmen.VG Airlines heeft problemen met de veiligheidsdiensten van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten FAA. Via een tussenstop in Brussel wil VG Airlines van Jerevan (Armenië) naar Los Angeles vliegen. Maar in Brussel zouden zowel vracht als passagiers nog eens volledig moeten worden gescreend, vindt de FAA. Dat kan tot vijf uur aanslepen, wat het project economisch niet meer interessant maakt. De prijs die de West-Vlaamsche Elektriciteitsmaatschappij (WVEM) betaalt voor het kabelnet van Havi-TV ligt mogelijk hoger dan wat Telenet Bidco aan de gemengde intercommunales betaalt. "Telenet betaalt 24-25.000 frank per abonnee. Havi-TV heeft een moderner netwerk en één derde meer capaciteit," zegt algemeen directeur Paul Defauw van WVEM. Driekwart van de vergoeding zal cash zijn, één vierde WVEM-aandelen. De gemeenten-vennoten moeten de deal nog goedkeuren.