Een robotarm legt de pas geproduceerde kaartenbakken uit kunststof op de automatische transportband. De productieruimte bij nv Penne oogt gloednieuw en kraaknet. Eind augustus werd een investeringsproject van 100 miljoen frank afgerond. De komende zes jaar kunnen tien werknemers in drie ploegen aan de slag voor de bouw van kaartenbakken in de deuren van de nieuwe Opel Astra. Penne werkt de orders af voor de eerstelijnstoeleverancier ...

Een robotarm legt de pas geproduceerde kaartenbakken uit kunststof op de automatische transportband. De productieruimte bij nv Penne oogt gloednieuw en kraaknet. Eind augustus werd een investeringsproject van 100 miljoen frank afgerond. De komende zes jaar kunnen tien werknemers in drie ploegen aan de slag voor de bouw van kaartenbakken in de deuren van de nieuwe Opel Astra. Penne werkt de orders af voor de eerstelijnstoeleverancier Seeber. "Het contract is een belangrijke stap," bevestigt commercieel directeur Frans Penne. "We investeren 100 miljoen in onze kunststofafdeling en er komt nog eens 40 miljoen bij voor andere klanten in de afdeling metaalperswerk. Sinds 1992 werken we steeds meer op projectmatige basis voor de automobielindustrie. Onze orders worden steeds groter, de klanten steeds belangrijker. Vandaag is de auto-industrie goed voor 70% van de omzet, zonder dat dit ooit een bewuste politiek is geweest." De omzet klom van 190 miljoen in 1992 naar 350 miljoen dit jaar. Penne focust op de markt als tweedelijnstoeleverancier. Het bedrijf maakt voorwerpen uit kunststof en metaal voor diverse assemblerende bedrijven. Een greep uit het gamma: onderdelen voor koffers van Samsonite, producten voor het klimatiseren voor Daikin, dashboards voor Honda. De productie gebeurt integraal in eigen huis: van co-design via het cad-camontwerp, over de matrijzenbouw, de productie, tot de just-in-time-levering. "Bij het ontwerp van onze volgmatrijzen voor metaalperswerk staan wij in België op een eenzame hoogte," glundert Frans Penne. "Volgmatrijzen laten een veel sterker geautomatiseerde productie toe. Wij zijn in staat de meest complexe volgmatrijzen te bouwen en te ontwerpen." Jaarlijks ontwerpt en bouwt Penne honderd nieuwe matrijzen. Die verregaande knowhow is niet verrassend. Metaalwerk staat centraal in de geschiedenis van het bedrijf. In 1903 startte overgrootvader Emiel Penne in Aalst een zaak voor fietsen en kinderwagens. Grootvader Frans maakte van Penne de marktleider in kinderwagens, vader Emiel legde zich begin jaren zestig reeds toe op matrijzen en metalen onderdelen voor assemblerende bedrijven. Begin jaren tachtig werden de kinderen (Frans, Stefaan en Jan) zaakvoerders. Het bedrijf met 55 werknemers is nog steeds een familiezaak. "En dat blijft zo. We voelen ons goed in onze rol als familiale kmo," besluit Frans Penne.