Als het over Coca-Cola gaat, denkt u waarschijnlijk meteen aan de koolzuurhoudende frisdrank met het rood-witte etiket. En dan hebt u uiteraard goed gedacht, want dat is inderdaad de producent van dat wereldberoemde drankje. Het zou echter een vergissing zijn om te denken dat de activiteiten van het bedrijf Coca-Cola zich beperken tot Coca-Cola en afgeleide producten zoals Coca-Cola Light of Coca-Cola Zero. Coca-Cola verkoopt in totaal maar liefst 500 bruisende en niet-bruisende dranken in meer dan 200 landen. Elke dag worden er wereldwijd bijna 1,6 miljard drankjes van het merk gedronken. Naast zijn meest bekende dranken verkoopt het bedrijf Coca-Cola ook vruchtensappen, energiedrankjes voor sporters, water, thee en koffie, evenals melkdrankjes en sojadrankjes. Het hoeft niet te verwonderen dat Coca-Cola met een dergelijke greep op de frisdrankwereld al decennialang de onbetwiste marktleider is.
...

Als het over Coca-Cola gaat, denkt u waarschijnlijk meteen aan de koolzuurhoudende frisdrank met het rood-witte etiket. En dan hebt u uiteraard goed gedacht, want dat is inderdaad de producent van dat wereldberoemde drankje. Het zou echter een vergissing zijn om te denken dat de activiteiten van het bedrijf Coca-Cola zich beperken tot Coca-Cola en afgeleide producten zoals Coca-Cola Light of Coca-Cola Zero. Coca-Cola verkoopt in totaal maar liefst 500 bruisende en niet-bruisende dranken in meer dan 200 landen. Elke dag worden er wereldwijd bijna 1,6 miljard drankjes van het merk gedronken. Naast zijn meest bekende dranken verkoopt het bedrijf Coca-Cola ook vruchtensappen, energiedrankjes voor sporters, water, thee en koffie, evenals melkdrankjes en sojadrankjes. Het hoeft niet te verwonderen dat Coca-Cola met een dergelijke greep op de frisdrankwereld al decennialang de onbetwiste marktleider is. Coca-Cola is overal, of bijna overal, aanwezig op de planeet en verkoopt de meest gedronken bruisende en niet-bruisende dranken ter wereld. We kunnen ons dan ook terecht afvragen of het bedrijf nog groeipotentieel heeft. Is het mogelijk om het nog beter te doen? Het antwoord op die vraag is ja. Coca-Cola heeft nog een heel lange weg te gaan in de wereld van de dorstlessende dranken. Eerst en vooral is Coca-Cola niet voor al zijn merken het nummer één van de wereld. Met zijn niet-bruisende dranken heeft het bedrijf lange tijd achterop gehinkt. Sinds 2000 levert de groep inspanningen om haar merken naar voren te schuiven en marktaandeel af te snoepen van andere bedrijven. Dat heeft ertoe geleid dat het aandeel van niet-bruisende dranken, die in termen van volume slechts 11 % vertegenwoordigden van de totale omzet van Coca-Cola, in 2008 naar 22 % van de omzet gestegen is. De groep is bovendien niet van plan om het daar bij te laten en blijft haar vruchtensappen en andere energiedranken promoten. Vanuit geografisch oogpunt is Coca-Cola uiteraard sterk aanwezig in de Verenigde Staten en in Europa, maar in de ontwikkelende landen heeft het nog een grote progressiemarge. Dat geldt echter niet voor alle ontwikkelende landen, want in Latijns-Amerika is het merk bijvoorbeeld al sterk aanwezig. Het land met het grootste aantal verbruikers van Coca-Cola is trouwens niet het land van Uncle Sam, maar Mexico. Ook in opkomend Europa heeft het merk al een grote schare fans. In Azië en in Afrika is het merk wel al aanwezig, maar heeft het nog niet de uitstraling die het elders heeft. Coca-Cola werkt aan de versterking van zijn merken op die twee continenten. Om dat te realiseren, heeft de groep onlangs aangekondigd dat ze haar bottelcapaciteit in China tegen 2020 zal verdubbelen met als doel haar omzet in het land te verdrievoudigen. Coca-Cola zal maar liefst 2 miljard USD investeren in het Rijk van het Midden om er zijn merken steviger op de kaart te zetten. De inspanningen van de groep hebben overigens al vruchten afgeworpen, want in 2008 was de omzet in China al met 15 % gestegen. Ook de demografische groei is een argument dat in het voordeel van de continue omzetgroei van Coca-Cola pleit. Uit al die elementen besluit Coca-Cola dat het zijn omzet tussen nu en 2020 met 600 miljard USD zal kunnen verhogen en dat het aantal verkochte eenheden zal toenemen met 60 miljard. We hoeven ons met andere woorden geen zorgen te maken over de winstgroei van de groep in de komende jaren. Daarnaast kunnen we ook de slagkracht van Coca-Cola nooit genoeg onderstrepen. De groep kan rekenen op een sterk merk (gelanceerd in 1886) en op een krachtige marketingmachine om de inspanningen van haar verkoopteams te ondersteunen. Sinds januari is het aandeel met 28 % gestegen, waardoor Coca-Cola niet langer als goedkoop kan worden beschouwd. Toen de prijs 37,85 USD bedroeg, zoals in de maand maart van dit jaar, was het aandeel een koopje. Sindsdien won het 53 % en schuift het geleidelijk dichter naar de top van 65,56 USD die het in januari vorig jaar behaalde. De financiële ratio's van de groep wijzen ook op een terugkeer naar de normale gang van zaken, aangezien het aandeel noteert met een koers-winstverhouding van 18,97 voor 2009 (schatting van Bloomberg). Net zoals een grote meerderheid van de analisten blijven wij echter koper van het aandeel. Niet alleen heeft de prijs zijn top nog niet bereikt en blijft de progressiemarge bij een koersdoel van 62 USD nog meer dan behoorlijk (bijna 10 %), ook het royale dividend dat jaar na jaar wordt uitgekeerd, pleit in het voordeel van een van de grootste beursposities van Warren Buffett. De groei van het dividendrendement over de laatste vijf jaar bedraagt 10,40 %. En zelfs de afgelopen twee jaar, die moeilijker waren voor de groep als gevolg van de economische crisis, is het dividend fors blijven groeien. Wat we ten slotte zeker nog willen meegeven, is dat een belegging in Cola-Cola net als beleggingen in andere defensieve aandelen vooral op lange termijn interessant is. (C) Door Karine HuetBij een koersdoel van 62 USD blijft de progressiemarge van het aandeel nog meer dan behoorlijk.