Wanneer we op een frisse maandag aankloppen aan haar kantoor in hartje Rotterdam, ontmoeten we een strak in het pak zittende, streng voor zich uit kijkende en keurig door haar visagiste gemaquilleerde Marlies Dekkers (36). Dat ook de verleidelijk naar Stieglitz lonkende foto's een nogal zelfbewuste dame laten vermoeden, kan bezwaarlijk aan het toeval worden toegeschreven. Maar wie zich met lingerie - en bij uitbreiding met het subtiele spel van verleiden - inlaat, weet dat schijn op honderd en één manieren kan bedriegen.
...

Wanneer we op een frisse maandag aankloppen aan haar kantoor in hartje Rotterdam, ontmoeten we een strak in het pak zittende, streng voor zich uit kijkende en keurig door haar visagiste gemaquilleerde Marlies Dekkers (36). Dat ook de verleidelijk naar Stieglitz lonkende foto's een nogal zelfbewuste dame laten vermoeden, kan bezwaarlijk aan het toeval worden toegeschreven. Maar wie zich met lingerie - en bij uitbreiding met het subtiele spel van verleiden - inlaat, weet dat schijn op honderd en één manieren kan bedriegen. Onder het glamoureuze, geverniste imago van de succesvolle zakenvrouw Marlies Dekkers, eigenares van het alom gereputeerde lingerieconcern Undressed, schuilt immers een joviale, goedlachse en openhartige vrouw. "Ik ben niet echt ijdel, hoor," benadrukt ze haastig, alsof ze bijna tegen wil en dank in deze wereld van poses, catwalks en glossy magazines werd gedropt. "Maar als ik dan toch op de foto moet, dan ga ik er liever helemaal voor. Tenslotte ben ik professioneel met mijn vak bezig en daar hoort het uiterlijk nu eenmaal bij." Op nauwelijks tien jaar tijd heeft Dekkers, die opgroeide in een Rotterdams arbeidersgezin, zich opgewerkt tot een van de meest succesvolle, geprezen en gekopieerde ontwerpers van lingerie (Undressed), nachtkledij ( Nightdressed) en badkleding ( Sundressed). De huisstijl is gedurfde, pikante en vaak nogal zinnenprikkelende lingerie die op een smaakvolle en speelse manier verder durft te gaan dan de naiëve frivoliteit of de zedige degelijkheid van de klassieke merken. In de licht uitdagende collecties van Dekkers - die haar werk trouwens geregeld in musea tentoonstelt - is het dan ook tevergeefs speuren naar de traditionele kanten beha of het witte katoentje. Wat je wel in de cataloog vindt, zijn slips met zijkanten van doorzichtig materiaal, beha's opgetrokken uit elastische bandjes of slipjes bedrukt met verzen van CharlesBaudelaire. Ook strings - die mede onder impuls van Dekkers' baanbrekende werk vanuit de seksshop de mainstream wisten binnen te glippen - vind je in zowat alle mogelijke varianten. "Wie vroeger een string wilde, moest wel naar een seksshop," herinnert Dekkers zich, die als klein meisje al vol bewondering graaide door de jarretellen, panty's en bustiers van haar moeder. "Ofwel moest ondergoed comfortabel zijn, ofwel moest het te allen prijze verborgen blijven in de slaapkamer. Dat begreep ik niet, alsof er geen tussenweg mogelijk was. Daarom begon ik op de modeacademie met het ontwerpen van erotische lingerie die je niet meteen associeerde met vulgaire toestanden. Ik wou mooie en spannende lingerie maken die je ook gewoon in de betere lingeriezaak zou kunnen kopen. 'De formule sloeg in als een hormonale fragmentatiebom. Na tien jaar worstelen met weerbarstige vooroordelen en hardleerse taboes, zijn de creaties van Dekkers - die nog stage liep bij Walter Van Beirendonck - in meer dan twaalf landen te vinden. Het assortiment wordt aangeboden in vijfhonderd verkooppunten, gaande van de prestigieuze Gallerie Lafayette in Parijs over department stores tot de luxueuze lingerieboetiek om de hoek. Bovendien opende Dekkers eind vorig jaar haar allereerste lingeriezaak. In Antwerpen nog wel. Een vreemde keuze voor een vrijgevochten Rotterdamse? "Integendeel. Antwerpen is een van de boeiendste en meest innoverende modesteden van Europa. De creativiteit hangt er gewoon in de lucht. Het is fantastisch om een deeltje te kunnen uitmaken van die energieke sfeer. Bovendien heb ik me in België altijd al thuisgevoeld."Dat uitgekleed ogende lingerie uitgerekend in België erg vlot over de toonbank gaat, is nochtans verbazend. Zijn Vlamingen dan niet veel preutser dan die extraverte Nederlanders? "Daar heb ik in elk geval nog nooit veel van gemerkt," lacht Dekkers. "Belgen zijn wat erotiek betreft zelfs ruimdenkender dan de meeste Nederlanders. Tenminste, zolang het maar smaakvol en in de privé-sfeer blijft. Nederlanders maken misschien wel wat meer kabaal, maar eigenlijk zijn ze een heel nuchter en zakelijk ingesteld volkje. Toen ik de winkel in Antwerpen opende, kreeg ik bijvoorbeeld heel wat complimenten van rijpere Belgische dames. Dat deed me veel plezier. Je hoeft heus niet over de ideale maten te beschikken om sexy lingerie te dragen. Verleiden is niet vulgair of voorbehouden voor langbenige fotomodellen, het is spannend en tegelijk universeel. En dat heeft men in België kennelijk heel goed en heel snel begrepen."Het is Dekkers niet ontgaan dat niet alleen vrouwen maar ook mannen steeds vaker aan te porren zijn om pikant en fantasierijk ondergoed te dragen. Als verleiden dan toch zo universeel is als ze beweert, dan willen ook de mannen op gezette tijden wel eens rondstruinen in een spannende string of een slinkse slip onder hun maatpak of overall. Handig inspelend op die grotendeels onontgonnen trend pakte ze vorig jaar uit met een heuse Undressed-herencollectie. "Het is wel lastiger om te ontwerpen voor mannen," lacht Dekkers veelbetekenend. "En dat niet alleen omdat een mannenlijf nu eenmaal zijn logische beperkingen heeft. Er is gewoon geen geschiedenis, waardoor het als ontwerper altijd aftasten is. Bovendien blijken mannen over het algemeen een veeleisend en sceptisch publiek. Voor de meeste mannen, die van oudsher sowieso minder aandacht besteden aan lingerie, moet ondergoed in de eerste plaats goed zitten. Als het een beetje knelt of wat strakker zit dan normaal, is het meteen al fout. Daarom heb ik geprobeerd om stukken te ontwerpen die niet alleen grafisch interessant zijn en gemaakt worden van aparte materialen, maar die bovenal lekker makkelijk zitten. Op die manier hebben ze geen excuus meer om elke godganse dag een witte boxershort aan te trekken."Dekkers haalt haar inspiratie onder meer uit het werk van Madonna, Fassbinder en Georges Bataille. Gelet op de prima verkoopcijfers van haar eerste herencollectie, lijkt Dekkers goed op weg om tien jaar na de vrouwen ook de nieuwe, modebewuste en in string gehulde man te emanciperen. Dat beide seksen binnenkort ook onder hun bovenkleren met gelijke wapens zullen strijden, zal heel wat feministen wellicht plezieren. "Nochtans werd ik vroeger vaak op de korrel genomen vanuit feministische hoek," zegt ze. "Jammer, want met mijn ontwerpen wou ik vrouwen en mannen net dichter bij elkaar brengen. Nu de emancipatiestrijd grotendeels is gestreden, lijkt het me hoog tijd om ons opnieuw met elkaar te amuseren en op zoek te gaan naar nieuwe horizonten. Bovendien lijken mannen me er eindelijk klaar voor om zich op hun beurt als lustobject te profileren. Ik besef dat het allicht nog tien jaar zal duren voor mannen zonder schroom een string kopen in de lingeriezaak, maar toch zijn we al een flink eind op de goede weg." Voor de slechte verstaander: Undressed heeft überhaupt niets met pornografie, seksspeeltjes of smeuïge achterafzaaltjes te maken. Integendeel. Dekkers' stijlvolle, grafisch uitdagende maar geenszins scabreuze ontwerpen trachten net uit te zoomen op het menselijk lichaam, ook al beseft de ontwerpster donders goed dat niet elke klant beschikt over een renaissancistische musculatuur of een romige borstpartij. "Hoeft ook niet. Ik heb klanten van achttien, maar ook van 80," zegt ze trots. "En daar zitten fashion victims bij, maar ook gewone huismoeders die met schort en hoofddoek de ramen lappen." Hoewel Dekkers de meeste clichés op de lingeriemarkt ondertussen met finesse omver heeft gekegeld, lijkt de tijd om voldaan achterover te leunen nog lang niet aangebroken. De ambi- tieuze Rotterdamse lonkt immers al naar Amerika, waar Undressed het ondanks de aanhoudende economische malaise uitstekend doet. "Logisch," vindt ze. "Het aanbod is er immers heel eenzijdig, zeker in het huidige conservatieve klimaat onder de regering van George Bush, waar alles wat met sensualiteit te maken heeft al op voorhand scheef wordt bekeken. Amerikaanse lingeriemerken durven nog nauwelijks risico's te nemen, iets waar wij als Europees bedrijf gelukkig weinig last van hebben. Precies daardoor komt er voor ons een grote markt open te liggen. Want hoe bar het economische of morele klimaat ook mag zijn, de gemiddelde Amerikaan blijft natuurlijk behoefte hebben aan spanning en erotiek. Heel wat mensen worden dan ook behoorlijk nerveus van me." De ogen fluks samentrekkend, de vingers verkrampt, de sigarettenrook tot diep in de longen inhalerend en hevig heen en weer schuifelend, verlaten we Dekkers' kantoor met zicht op de Rotterdamse skyline. Het gevolg van haar dominante charisma of van die pas gekochte gloednieuwe string die steeds weer tussen onze billen glijdt? Dave MestdachDe huisstijl is gedurfde lingerie die op een smaakvolle en speelse manier verder durft te gaan dan de naiëve frivoliteit of de zedige degelijkheid van de klassieke merken.Dekkers' lingerie sloeg in als een hormonale fragmentatiebom.