De kunstzomer van Watou vindt voor de 38ste keer plaats, de tiende keer volgens de nieuwe formule. Dat is een klein wonder, want in 2016 verloor het festival zijn subsidie. De stad Poperinge en de Vlaamse overheid rijden sind...

De kunstzomer van Watou vindt voor de 38ste keer plaats, de tiende keer volgens de nieuwe formule. Dat is een klein wonder, want in 2016 verloor het festival zijn subsidie. De stad Poperinge en de Vlaamse overheid rijden sindsdien het financiële gat dicht. Dat zullen ze volgend jaar ook nog doen. Maar wat na 2020 zal gebeuren, is onduidelijk. Belangstelling is er alleszins genoeg: vorig jaar kwamen 24.000 bezoekers naar het dorpje in de Westhoek, aan de grens met Frankrijk. Ook dit jaar is Watou - en voor het eerst Poperinge - omgetoverd tot een parcours met diverse stops waar kunst, literatuur en poëzie een dialoog aangaan. Het centrale thema is 'Over het verlangen en de troost', geïnspireerd op een tekst van Bernard Dewulf. Bijzonder is de installatie van kunstenaar Hans Op de Beeck in de Douviehoeve. Maarten Vanden Eyndes apocalyptische doembeeld van de robotmens hakt er ook stevig in. Vrolijk word je niet van de kunstzomer in Watou en omstreken, maar het doet je wel even stilstaan. En dat is waar kunst het beste voor dient.