Verheven comfort

De huidige generatie van de Audi Q7 kwam in 2015 op de markt. Tijd voor een facelift. Die is behoorlijk klassiek. Verwacht geen substantiële wijzigingen. Aan het uiterlijk veranderen alleen de snoet en de achtersteven, weliswaar niet ingrijpend. We zien nieuwe bumpers en een scherper gelijnd radiatorrooster. In het lastenboek stond blijkbaar dat de Q7 er nog wat stoerder moest uitzien, en de eerste blik leert dat die opdracht volbracht is. De Q7 kreeg ook nieuwe velgen.

Het interieur heeft Audi dan weer behoorlijk serieus aangepakt. Zo is er een compleet nieuwe lay-out voor de boordplank, die nu drie geïntegreerde schermen heeft. De opstelling boven de middentunnel doet denken aan wat de nieuwe A8 en Q8 serveerden. De gereputeerde MMI-interface met draaiknoppen hoef je niet meer te zoeken. Alles valt nu te regelen met de aanraakschermen, die uiteraard het nadeel hebben dat je er wat meer moet naar kijken als je onderweg iets wilt instellen. Maar waar menu’s in aanraakschermen bij sommige merken een doolhof zijn, is het hier heel intuïtief opgebouwd. En het zit allemaal zeer goed in elkaar: Audi blijft top in afwerking en kwaliteitsperceptie.

De turbodiesel van drie liter, een zescilinder, kennen we al. Hij is nu goed voor 286 paarden en een indrukwekkend motorkoppel van 600 Nm. Onderweg blijft hij zeer discreet, wat het gevoel van verheven comfort ten goede komt. De prestaties zijn ruim voldoende voor de kolos die de Q7 is. Accelereren vanuit stilstand naar honderd per uur in minder dan 6,5 seconde: de wijkagent gaat door het lint als hij je de oefening ziet opvoeren. Ook de topsnelheid van ruim 240 kilometer per uur kun je zo goed als nooit benutten. De Q7 is nu ook uitgerust met een zogenoemd ‘mild’ hybridesysteem van 48 volt. Het kan een duwtje in de rug geven als je serieus op het gaspedaal duwt, maar het zorgt er vooral voor dat de motor wat vaker uitgeschakeld kan worden en de wagen dus minder verbruikt. Hoewel we zonder baldadig rijgedrag toch anderhalve liter meer verstookten dan de norm.

De enige tegenvaller was de transmissie: de automatische achtbak heeft soms twee of drie tellen nodig om te reageren als je op het gas duwt. Dat is gewoonweg te lang.

Audi Q7 50 TDI Quattro

Motor

6-cilinder in V, turbodiesel, 2967 cc, 286pk

Max. koppel: 600 Nm van 2250-3250 t/m

Prestaties

Top: 241 km/u

0-100 km/u in 6,3 sec.

Normverbruik: 6,9 liter

Testverbruik: 8,5 liter

CO2-Emissie: 181 gr/km

Instapprijs

66.900 euro

+

Interieur

Automaat

50 TDi?

Tegenwoordig is het onbegonnen werk uit de type-aanduiding af te leiden om welke motor het gaat. ’50’ TDi zegt niets over de cilinderinhoud of het vermogen van deze turbodiesel. Het is niet nieuw, alle merken doen het, maar echte autoliefhebbers kunnen zich daar moeilijk mee verzoenen. Off the record kregen we al vaak van ingenieurs te horen dat ze niet blij zijn met die trend, die is ingefluisterd door de marketingafdelingen. Die vinden dat het cijfer een weerspiegeling moet zijn van de plaats van het type in de hiërarchie. De 50 TDi is dus de krachtigste turbodiesel, terwijl er voor 2700 euro minder een 45 TDI quattro met 231 pk is (64.200 euro). Die prijzen neem je beter met een stevige snuif zout. Net als bij de andere premiummerken, hoef je niet eens veel uit de optielijst te plukken om de prijs te verhogen met 10.000 à 20.000 euro.

Voor grote SUV’s als de Q7 is een turbodiesel nog altijd de zuinigste oplossing. Het neemt niet weg dat Audi ook een benzineversie in de pijplijn heeft: die nieuwe drieliter met turbo zal goed zijn voor 340 paarden. Begin volgend jaar komt er een plug-in-hybride die fiscaal aantrekkelijk zou moeten zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content