De huidige generatie van de Audi Q7 kwam in 2015 op de markt. Tijd voor een facelift. Die is behoorlijk klassiek. Verwacht geen substantiële wijzigingen. Aan het uiterlijk veranderen alleen de snoet en de achtersteven, weliswaar niet ingrijpend. We zien nieuwe bumpers en een scherper gelijnd radiatorrooster. In het lastenboek stond blijkbaar dat de Q7 er nog wat stoerder moest uitzien, en de eerste blik leert dat die opdracht volbracht is. De Q7 kreeg ook nieuwe velgen.
...

De huidige generatie van de Audi Q7 kwam in 2015 op de markt. Tijd voor een facelift. Die is behoorlijk klassiek. Verwacht geen substantiële wijzigingen. Aan het uiterlijk veranderen alleen de snoet en de achtersteven, weliswaar niet ingrijpend. We zien nieuwe bumpers en een scherper gelijnd radiatorrooster. In het lastenboek stond blijkbaar dat de Q7 er nog wat stoerder moest uitzien, en de eerste blik leert dat die opdracht volbracht is. De Q7 kreeg ook nieuwe velgen. Het interieur heeft Audi dan weer behoorlijk serieus aangepakt. Zo is er een compleet nieuwe lay-out voor de boordplank, die nu drie geïntegreerde schermen heeft. De opstelling boven de middentunnel doet denken aan wat de nieuwe A8 en Q8 serveerden. De gereputeerde MMI-interface met draaiknoppen hoef je niet meer te zoeken. Alles valt nu te regelen met de aanraakschermen, die uiteraard het nadeel hebben dat je er wat meer moet naar kijken als je onderweg iets wilt instellen. Maar waar menu's in aanraakschermen bij sommige merken een doolhof zijn, is het hier heel intuïtief opgebouwd. En het zit allemaal zeer goed in elkaar: Audi blijft top in afwerking en kwaliteitsperceptie. De turbodiesel van drie liter, een zescilinder, kennen we al. Hij is nu goed voor 286 paarden en een indrukwekkend motorkoppel van 600 Nm. Onderweg blijft hij zeer discreet, wat het gevoel van verheven comfort ten goede komt. De prestaties zijn ruim voldoende voor de kolos die de Q7 is. Accelereren vanuit stilstand naar honderd per uur in minder dan 6,5 seconde: de wijkagent gaat door het lint als hij je de oefening ziet opvoeren. Ook de topsnelheid van ruim 240 kilometer per uur kun je zo goed als nooit benutten. De Q7 is nu ook uitgerust met een zogenoemd 'mild' hybridesysteem van 48 volt. Het kan een duwtje in de rug geven als je serieus op het gaspedaal duwt, maar het zorgt er vooral voor dat de motor wat vaker uitgeschakeld kan worden en de wagen dus minder verbruikt. Hoewel we zonder baldadig rijgedrag toch anderhalve liter meer verstookten dan de norm. De enige tegenvaller was de transmissie: de automatische achtbak heeft soms twee of drie tellen nodig om te reageren als je op het gas duwt. Dat is gewoonweg te lang.