Weinig gastenboeken bevatten zoveel bekende namen en prestigieuze handtekeningen: van Marcello Mastroianni tot Ricardo Chailly, van Frank Rijkaard tot Paul Gaultier, van Philippe Starck tot Corazon Aquino. Van 1950 tot 1952, tot ze op huisnummer 40 van de Via Buonarroti haar eigen appartement betrok, logeerde Maria Callas in kamer 114 van het befaamde hotel. Rudolf Noerejev sliep in kamer 112, Vittorio de Sica in de 312, Giorgio de Chirico betrok nummer 308. En er zijn nog meer namen. Van nog meer groten die hier hun dagen en nachten doorbrachten. Moravia, Pasolini, Magritte, Hemingway, d'Annunzio, Zola, Tolstoi, Wagner, Richard Strauss, Toscanini, de meeste topmodellen die vandaag de bladen en catwalks sieren... De bekende tenor Enrico Caruso nam er zelfs zijn eerste uitvoering op. Plaats van dit gebeuren: kamer 106. Jaartal: 1902.
...

Weinig gastenboeken bevatten zoveel bekende namen en prestigieuze handtekeningen: van Marcello Mastroianni tot Ricardo Chailly, van Frank Rijkaard tot Paul Gaultier, van Philippe Starck tot Corazon Aquino. Van 1950 tot 1952, tot ze op huisnummer 40 van de Via Buonarroti haar eigen appartement betrok, logeerde Maria Callas in kamer 114 van het befaamde hotel. Rudolf Noerejev sliep in kamer 112, Vittorio de Sica in de 312, Giorgio de Chirico betrok nummer 308. En er zijn nog meer namen. Van nog meer groten die hier hun dagen en nachten doorbrachten. Moravia, Pasolini, Magritte, Hemingway, d'Annunzio, Zola, Tolstoi, Wagner, Richard Strauss, Toscanini, de meeste topmodellen die vandaag de bladen en catwalks sieren... De bekende tenor Enrico Caruso nam er zelfs zijn eerste uitvoering op. Plaats van dit gebeuren: kamer 106. Jaartal: 1902. De kunstwereldheeft altijd een speciale band met het hotel gehad. De film Il Viaggio van Vittorio de Sica, met Sophia Loren en Richard Burton, speelt zich bijvoorbeeld gedeeltelijk in dit prestigieuze interieur af. Begin jaren 1990 ging het hotel voor twee jaar dicht. Reden voor de tijdelijke sluiting: restauratiewerken. Voor meer dan 22 miljard lires werd er verbouwd en gerestaureerd. Het resultaat mag er echter wezen: het vijfsterren Grand Hotel et de Milan, lid van The Leading Hotels of the World, verenigt nu namelijk twee essentiële troeven. Die van hedendaags comfort - inclusief de technologische snufjes, afgestemd op de behoeften van de zakenmensen - in een uniek en authentiek historisch interieur. Tijdens de werken stuitte men trouwens op overblijfselen van een Romeinse muur (400 na Christus); resten die integraal in het nieuwe concept opgenomen werden en volledig tot hun recht komen.Het Grand Hotel et de Milan ligt op twee stappen van La Scala, vlakbij het financiële centrum van de Lombardische hoofdstad, op een boogscheut van de mode-assen Via Montenapoleone of Via della Spiga. Het werd gebouwd volgens de plannen van architect Andrea Pizzala; die er een eclectische neogotische stijl op nahield. In 1863 vond de officiële opening plaats; het hotel heette toen nog simpelweg Hotel Milan, en lag langs de Corsia del Giardino van weleer. Omdat het hotel tijdens de Tweede Wereldoorlog aanzienlijk schade geleden had, werden bepaalde delen naderhand toevertrouwd aan architect Giovanni Muzio, die een aantal verbouwingen in Modern Style deed. Vreemd is dat niemand zich kan herinneren wanneer het hotel van naam veranderde en Grand Hotel et de Milan ging heten. Ivan Artolli, deputy manager, vermoedt dat het Franse cachet in de naam het etablissement in die tijd meer prestige verleende, temeer daar de Franse taal erg geliefd was door de toenmalige Italiaanse heersers. Voor de inwoners van Milaan heet dit prachtige pand doodgewoon "de Milan". De 87 kamersen acht suites zijn verdeeld over vijf verdiepingen. Alle kamers zijn ingericht met voorname kunstwerken en meubels uit die tijd, alsook met kopieën van meubels van einde 19de, begin 20ste eeuw.De twee vergaderruimten zijn ingericht met schilderijen afkomstig uit de collectie van Marie-Louise uit Oostenrijk, met Vlaamse wandtapijten en prachtige, antieken Murano-luchters. Het geheel weerspiegelt de grandeur van de 19de eeuw. Een gedroomd en uniek decor voor recepties, seminaries en modedéfilés. Kamer 105, op de eerste verdieping, was jarenlang het heilig oord van Giuseppe Verdi. De grote componist woonde er van 1872 tot aan zijn dood op 27 januari 1901. Van zijn oorspronkelijke interieur valt weinig te bespeuren; dat werd na zijn dood verscheept naar het Verdi Museum in Roncole in Busseto. Op zijn schrijftafeltje na. Want het is wel degelijk op dit tafeltje, dat nog steeds in Grand Hotel et de Milan prijkt, dat Verdi zijn Othello componeerde. Over dit grootse werk doet het volgend verhaal trouwens de ronde. De première van Othello zou in La Scala ontzaglijk goed onthaald zijn. Zo goed, dat het publiek Verdi niet zomaar naar huis liet gaan, de paarden van zijn koets losmaakte en de grote componist letterlijk op handen naar het Grand Hotel et de Milan droeg. Zelfs dat volstond niet voor de laaiend enthousiaste toeschouwers. Vervolgens eisten ze dat Il Maestro op zijn balkon verscheen en hen toewuifde. Datzelfde balkon is er ook vandaag nog; en wie er van het uitzicht geniet en zich op de golven van zijn gedachten laat meeslepen, doet er goed aan te bedenken dat in de tijd van Verdi de straat bedekt werd met hooi, opdat de componist zich niet zou storen aan het gekletter van wagenwielen. Het etablissementkan prat gaan op talrijke andere historische feiten. Zo zou keizer Dom Pedro II van Brazilië hier besloten hebben om de slavernij in zijn land af te schaffen. In de hall van het hotel prijkt een standbeeld dat naar dit belangrijk moment in de geschiedschrijving verwijst. De nabijheid van het wereldberoemde La Scala, dit internationaal gereputeerde operahuis met zijn prestigieuze klanten; deze alom gewaardeerde muziektempel; ook die draagt bij tot de aantrekkingskracht van Grand Hotel et de Milan. Het restaurant Don Carlos heeft een aparte toegang, en melomanen kunnen er - behalve van een verrukkelijke kaart - ook proeven van de grandioze hoogtepunten van La Scala. Nog een tip: speciaal voor wie de kans niet ziet om in hetluxueuze hotel te logeren, of in het aanpalende restaurant van de voortreffelijke gerechten te genieten. In Bar Falstaff krijgt u alvast een voorsmaakje. Vraag de cocktail van het huis (champagne met druivensap), een ontdekking van Cipriani van Venetië, en "Pizziano" genaamd. Het spreekt haast vanzelf dat dit hotel zich in de hogere prijsklasse bevindt. Maar zoals Ivan Artolli, deputy manager, zei: "Vergeet niet dat een vierkante meter in hartje Milaan vaak duurder is dan in New York."Grand Hotel et de Milan - Via Manzoni 29 - 20121 Milaan.Tel: +39-2-72.31.41. - Fax: +39-2-86.46.08.61.http://www.madeinitaly.com/sdm/milanSERGE VANMAERCKE