Verder in betaaltechnologie

AdValvas heeft een bod gedaan op de activa van GlobeID, een pionier in betalingen via het internet.

“Het is veel te prematuur om hierover te praten,” zegt chief executive officer (CEO) Francis Van den Bosch van AdValvas. Hij geeft wel toe dat de curatoren het bod van AdValvas hebben geaccepteerd, maar er moet onder meer nog een “due diligence” gebeuren.

De knowhow van GlobeID zou passen in de AdValvas Technics-afdeling, waar het filiaal Card & Terminal Solutions (CaTS) onlangs een getrouwheidschipkaart voor Fnac ontwikkelde. GlobeID lijkt ook aan te sluiten bij een ander bedrijf uit de Technics-portefeuille, het West-Vlaamse Element, dat winstgevend is en een van de enige succesvolle onderdelen uit de noodlijdende groep. Element ontwikkelt onder meer mobiele betaaltoepassingen. Het telt Banksys, Europay en Interpay onder zijn klanten en meldt op zijn site trots dat het voor dit jaar 2,97 miljoen euro (120 miljoen frank) omzet verwacht, na een tweede kwartaal waarin de bedrijfswinstmarge ruim 40% bedroeg.

Dat AdValvas Groep bij het ooit bekende GlobeID terechtkwam, hoeft niet te verwonderen. In november vorig jaar kreeg AdValvas 14 miljoen euro toegestopt van Sofinim, Fortis Private Equity, Mercator en NetFund Europe, een participatie die in september nog eens werd opgevolgd door een converteerbare obligatielening van 3 miljoen dollar van dezelfde aandeelhouders. De eerste twee van die investeerders _ Ackermans & van Haaren (Sofinim) en Fortis _ waren ook investeerders in GlobeID. AdValvas is echter slechts voor 51% eigenaar van Element (met de overige 49% bij Leplae Industries, het vehikel van CEO Ronny Leplae).

Als AdValvas de activa van GlobeID zou willen inbrengen, zal er dus eerst een waardering op Element moeten worden geplakt, wat een delicate zaak kan worden. En als de activa van GlobeID niet ingebracht kunnen worden in Element, zou de AdValvas Groep met twee verschillende profitcentra in betaaltechnologie komen te zitten.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content