VERDER BOEREN MET TOERISTEN

Door agrarische schaalvergroting vermindert het aantal boeren. Wat gebeurt met de boerderijen? Een grensoverschrijend Vlaams-Nederlands project wil ze omvormen tot toeristische attractiepolen.

Zestig miljoen frank ligt er klaar om het plattelandstoerisme in de regio Scheldemond (West- en Oost-Vlaanderen en Zeeland) te stimuleren. Projectcoördinator Theo De Meyer (provincie Oost-Vlaanderen): “Plattelands- of hoevetoerisme wordt elk jaar belangrijker, vooral omdat sommige landbouwbedrijven geen opvolging kennen. Akkers worden overgenomen door een andere landbouwer, maar de boerderijen dreigen te verkommeren. We hopen met onze tussenkomst een stimulans te geven, zodat deze gebouwen een nieuwe bestemming krijgen en gezinnen een bijkomend inkomen.”

Het project, drie maanden geleden opgestart, loopt nog drie jaar. Het geld komt voor 50% van het Interreg-programma waarmee de Europese Commissie grensoverschrijdende toeristische intiatieven steunt. De rest wordt gefinancierd door de provincies Zeeland, West- en Oost-Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken.

Met het geld wordt onder meer de toeristische infrastructuur verbeterd. Zo worden wandel- en fietspaden via rustige wegen bewegwijzerd en op kaart gezet. “We voorzien fietstochten van gemiddeld zestig kilometer per dag langs de grensstreek,” aldus Theo De Meyer. In Oost-Vlaanderen kunnen (potentiële) uitbaters van landelijke hotelletjes (met maximum drie kamers) bij een renovatie een subsidie van 100.000 frank per kamer en nog eens 100.000 frank voor één gemeenschappelijke ruimte bekomen van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Achttien uitbaters van plattelandslogementen volgen inmiddels een cursus Exploitant van plattelandstoerisme in het Centrum voor Middenstandsopleidingen (CMO)-Waasland. Dit past binnen een afzonderlijk Euregio-project rond plattelandsontwikkeling. Theo De Meyer: “Gevestigde en nieuwe uitbaters leren er hoe ze een toeristisch plattelandsproject moeten opstarten en een businessplan opstellen.” De meeste geïnteresseerden beschouwen de uitbating als een bijberoep, gecombineerd met de verkoop van specifieke hoeveproducten en eventueel fietsenverhuur.

Om het geheel promotioneel te ondersteunen, voorziet het grensoverschreidend plan 23 miljoen frank. Daarmee worden de komende jaren advertenties geplaatst, specifieke toeristische brochures aangemaakt en fiets- en wandelkaarten uitgegeven. “Je kunt bezwaarlijk aan de uitbaters van een verblijfsaccomodatie vragen om te investeren in plattelandstoerisme zonder daar de nodige promotie tegenover te stellen,” meent De Meyer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content