2020 is een cruciaal jaar voor de autoconstructeurs. Alle auto's die ze dit jaar in Europa verkopen, mogen per merk niet meer dan gemiddeld 95 gram CO2 uitstoten. Je zou dan ook voor minder verrast zijn dat Audi een nieuwe sportwagen uitbrengt met een emissie van meer dan 200 gram CO2. Maar in Ingolstadt, de thuisbasis van het Duitse merk, weten ze natuurlijk wat ze doen. Met een model als deze RSQ3 zal Audi geen hoge volumes draaien. Bovendien hangt er een opvallend zwaar prijskaartje aan: 64....

2020 is een cruciaal jaar voor de autoconstructeurs. Alle auto's die ze dit jaar in Europa verkopen, mogen per merk niet meer dan gemiddeld 95 gram CO2 uitstoten. Je zou dan ook voor minder verrast zijn dat Audi een nieuwe sportwagen uitbrengt met een emissie van meer dan 200 gram CO2. Maar in Ingolstadt, de thuisbasis van het Duitse merk, weten ze natuurlijk wat ze doen. Met een model als deze RSQ3 zal Audi geen hoge volumes draaien. Bovendien hangt er een opvallend zwaar prijskaartje aan: 64.400 euro is niet weinig voor een compacte SUV, zelfs als die heel sportief is. Die hoge prijs kan al enig soelaas brengen als eind dit jaar een Europese boete in de bus valt voor de overschrijding van de 95 gramnorm. Ook de concurrenten volgen het voorbeeld van Audi: sportieve, ietwat exclusieve auto's worden bij alle merken duurder. Om te illustreren hoe doeltreffend de vierwielaandrijving van die snelle SUV is, nam Audi ons mee naar het Hoge Noorden, om de RSQ3 te testen op een dichtgevroren meer. Slotsom na meer dan twee uur stoeien op het met sneeuwwanden afgezoomde circuit: ver-bluf-fend. Zelfs als alle elektronische hulpmiddelen uitgeschakeld zijn, wordt het na amper een kwartier een makkie om de RSQ3 door de bochten te gooien, schuivend en glijdend zonder ook maar één keer de controle over de wagen te verliezen. Het gaat allemaal zo gemakkelijk dat wat met andere auto's onmogelijk is, hier wel kan. Het gebeurt niet vaak, maar na twee uur zaten we nog altijd met een glimlach achter het stuur, terwijl we het bijwijlen uitgierden van de pret. Onder de kap zit nochtans geen doetje: de mythische vijfcilinder van 400 paarden, zestig meer dan in de vorige versie, die rauw en agressief klinkt als je de auto in sportmodus zet. Maar als je voor comfort kiest, wordt hij in gewoon verkeer op gewone wegen plots heel gemanierd. Neem daarbij de uitstekende ophanging en de hoge kwaliteit van de afwerking, en de RSQ3 laat dan snel een ander gezicht zien: dat van een premiumauto, waarmee het comfortabel kilometers maken is. Net zoals de gewone Q3 is ook de supersportieve RSQ3 verkrijgbaar als Sportback: een iets hippere, slankere versie met een meer glooiende daklijn. Voor deze test mochten we die onder handen nemen.