"Hier komt een compleet nieuw gebouw, zo'n 10.000 vierkante meter groot, met een volledig nieuwe infrastructuur. Een investering van 150 miljoen frank", vertelt financieel en administratief manager, Jo Op de Beeck. "De nieuwe kleinverpakkingsactiviteiten en een aangepaste kopersinfrastructuur zullen er in ondergebracht worden. Het feit dat we volgend jaar - in 2000 - met de werken klaar zullen zijn, uitgerekend nu het Katelijnse veilingwezen vijftig jaar bestaat, is mooi meegenomen". VMV zelf werd opgericht in januari 1994, als f...

"Hier komt een compleet nieuw gebouw, zo'n 10.000 vierkante meter groot, met een volledig nieuwe infrastructuur. Een investering van 150 miljoen frank", vertelt financieel en administratief manager, Jo Op de Beeck. "De nieuwe kleinverpakkingsactiviteiten en een aangepaste kopersinfrastructuur zullen er in ondergebracht worden. Het feit dat we volgend jaar - in 2000 - met de werken klaar zullen zijn, uitgerekend nu het Katelijnse veilingwezen vijftig jaar bestaat, is mooi meegenomen". VMV zelf werd opgericht in januari 1994, als fusie van de Centrale voor Glasgroenten ( CVG) en de Mechelse TuinbouwVeiling ( MTV). VMV behaalde in 1997 als eerste Europese veiling het Iso 9002-kwaliteitscertificaat voor organisatie van aanvoer, kwaliteitscontrole, conditionering, verkoop, logistiek en aangepaste verpakking van tuinbouwproducten. "Onze nieuwe activiteiten noopten tot uitbreiding. We bieden sinds kort ook groenten aan in kleinverpakking. En om deze activiteiten efficiënter, veiliger en Iso- en HACCP-conform te kunnen organiseren, was een nieuwe infrastructuur nodig", aldus Op de Beeck.Op de Beeck: "VMV stelt momenteel 170 mensen tewerk. In het hoogseizoen - dat begint bij ons in april en duurt tot september-oktober - komen daar tal van uitzendkrachten bij. De omzet in 1998 bedroeg 8,8 miljard frank, waarmee VMV als belangrijkste Belgische veiling - de nummer drie in Europa - een lichte stijging kende ten opzichte van het jaar voordien. Van de slechte zomer en de waterellende is in de cijfers niet veel te bespeuren. Belangrijkste product is de tomaat. "Tomaten vertegenwoordigen meer dan de helft van onze producten. Vorig jaar voerden we bijna 138 miljoen kilo tomaten aan. Ook in de Belgische groentetoptien, staan tomaten absoluut op kop"."70% van onze producten is bestemd voor de export. Vooral Duitsland, Frankrijk, Nederland, Rusland en de Scandinavische landen zijn onze belangrijkste handelspartners. Daarnaast hebben we een belangrijke aanwezigheid op de Amerikaanse markt en trachten we nu de Japanse markt te benaderen. De overige 30% blijft in België en vertrekt dagelijks naar grootwarenhuizen en groothandelaars. In totaal werken we met 2800 producenten en hebben we een 500-tal klanten".VMV werkt nauw samen met de andere veilingen. Zo was het Flandria-label één van de eerste gezamenlijke initiatieven om de consument een 'zichtbare' kwaliteitsgarantie te bieden. "Om ook op andere terreinen (onderzoek, promotie, IT...) de handen in elkaar te slaan, vormen we sedert 1 januari van dit jaar met zeven van de negen andere veilingen de groep Lava. De Logistieke en Administratieve Veiling Associatie moet vooral een platform worden, waar ervaring uitgewisseld wordt, maar elke veiling haar autonomie behoudt", aldus nog Op de Beeck.