veilig betalen via internet

Onlinebetalingen staan of vallen met veiligheid. Het Belgische bedrijf Ogone neemt die voor zijn rekening.

Ogone is een Belgisch bedrijf dat zich toelegt op het veilige verloop van onlinebetalingen. Net zoals een betaalterminal in de winkel heb je ook online een externe partij, zoals Ogone, die betalingen van klanten verifieert en uitvoert. De klanten van Ogone zijn 25.000 winkels die via het internet verkopen. Pierre Willaert, countrymanager van Ogone: “Ogone is een internationale payment service provider. Het is een leverancier van onlinebetaalmethoden. Als je een betaling via het internet uitvoert, via een webshop, kom je op de beveiligde website van Ogone terecht als je het product finaal gaat betalen.” Op die pagina kun je jouw betaalmethode kiezen en de betaling effectief uitvoeren. Ogone zal dan vooraf nakijken met de kredietkaartenmaatschappij of de betaling uitgevoerd kan worden.

Fraude bestrijden

Ook de fraudegevoeligheid van de transactie wordt onderzocht aan de hand van 65 parameters. Als iemand bijvoorbeeld een gratis e-mailadres gebruikt of ‘s nachts een bestelling via het internet plaatst, is de kans op fraude groter dan wanneer diezelfde transactie overdag verloopt en via een bekend e-mailadres, op naam van de besteller. De fraudegevoeligheid wordt voor de webshopuitbater aangeduid via een groen, oranje of rood blokje op het scherm.

Pierre Willaert: “Dat betekent dat we een rode transactie zullen weigeren omdat die te risicovol is, een groene transactie sturen we door naar de banken of kredietkaartmaatschappij ter verwerking en een oranje transactie sturen we door, maar we melden aan de handelaar dat hij best contact opneemt met zijn klant om er zeker van te zijn dat het geen frauduleuze transactie betreft.”

Dit voorjaar nam het Amerikaanse Summit Partners een meerderheidsbelang in het Belgische bedrijf, dat wel als een onafhankelijke entiteit blijft bestaan. Ogone groeit mee met het aantal webshops. Dat is een belangrijke parameter. Filialen zijn er in de ons omringende landen, zoals Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en sinds begin dit jaar het VK. De bedoeling is de onderneming verder te laten groeien. De markt voor onlinebetalingsdiensten blijft snel groeien in omvang, technologische complexiteit en wereldwijd bereik. Pierre Willaert: “We willen onze expansie- en innovatiestrategie voort consolideren, onder meer door de verovering van nieuwe markten en de ontwikkeling van nieuwe betalingsdiensten met toegevoegde waarde.” Innovatie zit in lokale betaalmethoden, zoals de carte bleu in Frankrijk of Ideal in Nederland.

Bruno De Keyser

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content