Wat doet The Vegan Butcher's Choice? "We verzorgen vegan catering voor particuliere en zakelijke klanten, van het voorgerecht tot het dessert", zegt medeoprichter Benoit Van den Broeck. "We maken als artisanaal bedrijf alles zelf, zodat de kwaliteit gegarandeerd is. Vaak heerst de perceptie dat vegan eten niet lekker is. Wij willen het tegendeel bewijzen."
...

Wat doet The Vegan Butcher's Choice? "We verzorgen vegan catering voor particuliere en zakelijke klanten, van het voorgerecht tot het dessert", zegt medeoprichter Benoit Van den Broeck. "We maken als artisanaal bedrijf alles zelf, zodat de kwaliteit gegarandeerd is. Vaak heerst de perceptie dat vegan eten niet lekker is. Wij willen het tegendeel bewijzen." Hoe is het idee ontstaan? "De combinatie van onze passie voor veganistisch eten en ons activisme lag aan de basis van het idee. Met onze positieve ervaringen willen we het veganisme doen groeien en bloeien. Na enkele citytrips in Londen - een veganistisch walhalla - zagen we wat er mogelijk was. Brussel leek ons de perfecte uitvalsbasis. We zijn van start gegaan in april 2019." Aan welke voorbeelden spiegelt het bedrijf zich? "De Vegetarische Slager in Nederland is een inspirerend voorbeeld, maar toch wilden we met The Vegan Butcher's Choice een eigen pad inslaan. We spiegelen ons veeleer aan artisanale bedrijven. Voorbeelden zijn The Herbivorous Butcher in Minneapolis en The Very Good Butchers in Canada, dat sinds kort zelfs op de beurs noteert." Waar komt de financiering vandaan? "We wilden in het begin vooral aftasten of het concept zou aanslaan", zegt medeoprichter Federica Boddi. "Organisch groeien zonder veel schulden te maken. Tot nu hebben we alles zelf gefinancierd, met de hulp van twee kleine private geldschieters. Op termijn komt er wellicht ruimte voor externe investeerders." Waar is Vegan Butcher's Choice actief?"Omdat ons atelier in Brussel is gevestigd, verzorgden we initieel catering voor bedrijven in de Europese wijk en voor leden van het Europees Parlement. De coronacrisis maakte daar abrupt een einde aan en dwong ons onze koers te wijzigen. We hebben nu een webshop waarmee we klanten in heel België bedienen." Waaruit bestaat de groeistrategie? "Tussen de tweede helft van 2019 en die van 2020 is onze omzet gestegen met 145 procent. Toch willen we niet te snel groeien, aangezien daar intrinsiek gevaren aan verbonden zijn. De focus ligt op ambachtelijke kwaliteit en een tevreden cliënteel. Met onze Vegan Butcher Box, een maandelijks abonnement, willen we wel een duurzaam verdienmodel uitbouwen."