Twee jaar geleden lanceerde SsangYong de huidige generatie van de Korando, een compacte SUV. Onder de motorkap was het toen kiezen tussen een turbodiesel van 136 paarden en een benzineversie van 163 paarden. Dat gamma wordt nu uitgebreid met een elektrische versie. De Korando E-Motion had al vroeger in de showroom moeten staan, maar de Zuid-Koreaanse constructeur roept de wereldwijde gezondheidscrisis in als oorzaak voor de vertraging.
...

Twee jaar geleden lanceerde SsangYong de huidige generatie van de Korando, een compacte SUV. Onder de motorkap was het toen kiezen tussen een turbodiesel van 136 paarden en een benzineversie van 163 paarden. Dat gamma wordt nu uitgebreid met een elektrische versie. De Korando E-Motion had al vroeger in de showroom moeten staan, maar de Zuid-Koreaanse constructeur roept de wereldwijde gezondheidscrisis in als oorzaak voor de vertraging. In zijn communicatie heeft SsangYong het over een "no-nonsensetarief". Voor 38.999 euro krijgt u inderdaad een behoorlijk goed uitgeruste compacte SUV, met een garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer, maar ook niet meer dan dat. Het prijskaartje zal de particulier niet over de elektrische streep trekken. Temeer omdat de Zuid-Koreaanse constructeur in onze contreien een imago heeft dat hij waar voor je geld geeft, en misschien zelfs een prijsbreker is. De benzineversie van de Korando heeft een instapprijs van 20.999 euro, of 18.000 euro minder. Het interieur oogt keurig afgewerkt, ondanks het kwistige gebruik van hard en niet-krasvrij plastic, vooral voor de deuren. Dat euvel hebben zowat alle elektrische auto's, zelfs in een nog hogere prijsklasse, omdat het gewicht van de auto cruciaal is voor het verbruik. Onderweg valt meteen de uitstekende akoestische isolatie op. Het blijft heel stil in het interieur, wat bijdraagt tot een comfortabel rijgevoel. Alleen kies je dan het best voor vlakke wegen, want op de typisch Belgische wegen met putten en bulten krijgt de ophanging achteraan het al snel moeilijk. In ieder geval meer dan we ons kunnen herinneren van de benzine- en de dieselversie. Ook dat hoeft niet te verbazen: de batterij van een elektrische auto geeft een aanzienlijk meergewicht, wat het voor de ingenieurs veel moeilijker maakt om voor de ophanging een goed compromis te vinden tussen comfort en dynamiek. Voor een compacte SUV biedt de elektrische Korando een handige binnenruimte. Met een beetje goede wil vinden grote volwassenen achterin voldoende zitcomfort, en omdat de grote batterij onder de passagiersruimte gemonteerd zit en de elektromotor voorin, is in de koffer plaats voor maar liefst 550 liter bagage.