Action

Het Nederlandse Action is uitgegroeid tot een discountfenomeen. Begin oktober liet de keten weten dat de teller van het aantal winkels op 750 in zes landen is gekomen. Daar moeten dit jaar nog winkels bij komen. De eerste Action-winkel werd in juli 1993 geopend in Enkhuizen. Het assortiment bestond toen hoofdzakelijk uit goedkope schoonmaakartikelen en schrijfwaren. In ons land heeft de keten zo'n 100 vestigingen.
...

Het Nederlandse Action is uitgegroeid tot een discountfenomeen. Begin oktober liet de keten weten dat de teller van het aantal winkels op 750 in zes landen is gekomen. Daar moeten dit jaar nog winkels bij komen. De eerste Action-winkel werd in juli 1993 geopend in Enkhuizen. Het assortiment bestond toen hoofdzakelijk uit goedkope schoonmaakartikelen en schrijfwaren. In ons land heeft de keten zo'n 100 vestigingen. Het verdienmodel is eenvoudig, zegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School en retailspecialist: "Spotgoedkoop zijn in tijden dat de consument prijsgevoelig is. Een tweede element is het snel wisselende assortiment. Er ligt steeds iets anders in de winkel. Dat is historisch zo gegroeid omdat Action in de 'partijhandel' zat." Partijhandel verwijst naar onder meer restpartijen uit een faillissement of overstocks van andere bedrijven. Volgens Action bezoeken veel klanten meerdere keren per week de winkel omdat ze het leuk vinden verrast te worden met nieuwe producten. Van Ossel stipt aan dat Action te groot geworden is om op basis van die partijhandel te kunnen blijven voortdoen. Veel van die partijen bestonden uit producten van de grote multinationale merken uit de portfolio's van onder andere Unilever, Henkel, Procter & Gamble of Mars. "Action gaat nu rechtstreeks naar de merken en de fabrikanten om dankzij het grote volume interessante prijzen te onderhandelen." Betekent het minder kunnen inspelen op de partijhandel door Action dat kleinere bedrijven zich dan op die handel kunnen storten om zo een tweede Action te worden? Dat zou kunnen, maar Van Ossel stipt aan dat retail kapitaalsintensief is en je een goed netwerk moet hebben. De aankoopkracht speelt ook mee. Navolgers heeft Action ondertussen wel. Big Bazar van de Blokker-groep (Blokker, Intertoys, Casa, Leen Bakker) is volgens Van Ossel een kopie van Action. "Blokker heeft schaalgrootte en een aankoopkantoor in Azië. Het zijn eerder de grote groepen die dat kunnen doen." Action en Big Bazar zijn lang niet de enige die een ruim en wisselend assortiment bieden aan 'nuttige' producten en aan hebbedingetjes. Flying Tigers Copenhagen (een keten van het Deense Zebra) breidt ook in ons land uit. Elke maand introduceert men tot 300 nieuwe producten. De groep heeft zo'n 600 winkels in meer dan 27 landen. Trafic, Extra en Yess zijn Belgische concurrenten. Het in Doornik begonnen Trafic heeft 79 winkels in België, Frankrijk en Luxemburg. Extra, vroeger bekend als Lediscount & Eurobazar, telt 25 winkels in Wallonië en specialiseert zich in overschot van merken van onderhoudsproducten en cosmetica. Yess is een piepjong merk met één winkel in Roeselare, opgezet door Fun-oprichter Bart Coeman. AD VAN POPPEL