Belgiës Mobitex-netwerk zoekt klanten in nieuwe niches : beveiliging en elektronisch betalen.
...

Belgiës Mobitex-netwerk zoekt klanten in nieuwe niches : beveiliging en elektronisch betalen.Voor Wouter Van Roost, directeur business development van Ram Mobile Data Belgium, "bestaat er een echte obsessie met spraak in draadloze communicatie. Men vergelijkt ons netwerk al te vaak met GSM. Wij zijn nochtans geen concurrenten." Ram (van Radio Mobile) heeft al 3 jaar een vestiging in België en was de eerste operator om een uitbatingslicentie voor een publiek draadloos datatransmissienetwerk via radio in de wacht te slepen. Toen ze hier toekwamen, gingen de Amerikanen van Ram 80 % Bell South, 20 % France Télécom geweldige dingen doen. Wie enigzins professioneel wou zijn, zou niet zonder draadloze verbindingen kunnen... Drie jaar later klinkt het betoog gelouterd : "We hadden honderden goede ideeën en perfect operationele oplossingen om het bedrijven gemakkelijker te maken, maar we leerden snel dat we ons moesten concentreren op sectoren die echt op nieuwe oplossingen zaten te wachten," stelt Van Roost. Ram is zich toen gaan richten op de transportsector en op het beheer van voertuigenparken. PAKKETTENSCHAKELING.Het netwerk van Ram telt nu 64 basisstations en bereikt 97 % van de Belgische bevolking. Doel is om boodschappen te versturen die een direct antwoord behoeven het netwerk functioneert in de twee richtingen , om vanop afstand gegevensbestanden te consulteren of om transacties voor elektronische handel te valideren. De transmissie gebeurt over Mobitex-materieel van Ericsson in pakketjes van 512 bytes. Ze kosten 4,7 frank per stuk overdag en 1,175 frank 's nachts. Ram claimt vandaag een honderdtal klanten en een omzet die met een factor 9 is gestegen sinds de start. Meer komen we daar niet over te weten "zolang de onderneming niet break-even draait, wat over drie jaar bereikt kan worden na een investering van 2 miljard frank".Momenteel ligt de klandizie zoals gezegd vooral in de transportsector en het beheer van voertuigenparken. Dispatchingtoepassingen laten toe om instructies te sturen naar onderhoudstechnici ter plaatse of om vrachtwagens te lokaliseren in een systeem van just-in-time-leveringen. "DHL heeft de winstpunten geanalyseerd," zegt Wouter Van Roost. "Per dag bespaart een wagen 4 kilometer aan niet-productieve verplaatsingen over een traject. De chauffeurs krijgen de bestelling zodra de klant ze verstuurt en ze kunnen hun verplaatsingen dus beter groeperen. Voor de 7000 voertuigen die zij in Europa hebben rondrijden, betekent dat een besparing van 200 miljoen frank."TE ENGE NICHE ?De eerste cliënt van Ram, Cock's Vleeswaren, gebruikt het netwerk om de bestellingen te ontvangen zodra zijn vertegenwoordigers bij de slager de winkel uit zijn. Dat betekent tijdwinst voor de klant en een betere planning van de productie. Aan de andere kant van het spectrum kan u misschien binnenkort een nieuw systeem ontdekken om de weersomstandigheden op de weg op te volgen. "Ontwikkeld in Zweden, maar nog niet gecommercialiseerd," zegt Van Roost. Elk weerstation in het land wordt uitgerust met een radiomodem die de gegevens naar een centrale computer doorsluist. Op basis daarvan beslist de dispatching over de classificatie van de regio (A, B, C...) en stuurt ze de strooidiensten uit. Dergelijke niche-applicaties illustreren dat er nog heel wat potentieel zit in draadloze datacommunicatienetwerken. "Het is tijd dat we de draagwijdte van onze toepassingen uitbreiden," betoogt Wouter Van Roost. "Sinds minder dan een jaar pakken we twee nieuwe segmenten aan : elektronische betalingen en telemetrie en beveiliging." NIEUWE ONTWIKKELINGEN.Telemetrie ligt dicht bij transport. Het is bijvoorbeeld mogelijk om onderweg de temperatuur van een citerne te controleren of het functioneren van een vrieseenheid. Maar er zijn andere terreinen. Een elektriciteitsproducent gaat in Nederland 8000 radiomodems installeren op zijn productiesites. Ze sturen signalen om de productie te activeren of stil te leggen in functie van het verbruik. Van Roost : "Die onderneming zegt dat ze de investering in twee weken terugverdient." Op de beveiligingsmarkt stelt Ram draadloze transmissie van alarmen voor, in samenwerking met het West-Vlaamse Alarmcom en de bewakingscentrale Oktopus, beide uit de Zwitserse Cerberus-groep. De software is door Europdata uit Edegem geschreven. In elektronische betalingen heeft Ram momenteel slechts één toepassing in werking : sinds september rust de Nederlandse PTT geleidelijk aan de 650 chauffeurs van zijn collidienst uit met draagbare betaalterminals. Deze toestellen van NCR, de hoofdaannemer van het project, omvatten een antenne, een batterij en een PIN-klavier. Via het Ram-netwerk gaan de geëncrypteerde gegevens naar het Nederlandse betalingsnetwerk BeaNet. "Wij zijn als enige draadloze netwerk door BeaNet erkend," preciseert Wouter Van Roost. "Dat laat ons toe andere diensten dan leveringen onder rembours voor te stellen." Ram Mobile Data heeft, na de verkoop van het Franse net aan zijn klanten en de sluiting van het Duitse, nog drie netwerken in Europa : Nederland, Groot-Brittannië en België. Een recent samenwerkingsakkoord met de twee vergelijkbare Modacom-netwerken in Duitsland en Zwitserland waar UPS al van profiteert moet op termijn internationale roaming mogelijk maken en de groei van het netwerk stimuleren. FM Ram Mobile Data Belgium : tel.(02)715.25.11.WOUTER VAN ROOST (RAM MOBILE DATA) Een enorm potentieel aan toepassingen.