Brussel is een belangrijke regio voor Delhaize. Het heeft een uitgebreid winkelnetwerk in en rond de hoofdstad. Ook het hoofdkantoor van de Belgische activiteiten en de internationale hoofdzetel zijn er gevestigd. Delhaize heeft 3500 medewerkers in Brussel. Bij de centrale diensten en alle winkels in België werken ongeveer 15.300 mensen. Zij maken dat Delhaize zo hoog scoort in de ranking van maatschappelijke bijdrage. In 2011 betaalde Delhaize bijna 154 miljoen euro aan werkgeversbijdragen voor het personeel in eigen beheer. Dat vormt veruit de hoofdbrok van Delhaizes bijdrage aan de staatskas.
...

Brussel is een belangrijke regio voor Delhaize. Het heeft een uitgebreid winkelnetwerk in en rond de hoofdstad. Ook het hoofdkantoor van de Belgische activiteiten en de internationale hoofdzetel zijn er gevestigd. Delhaize heeft 3500 medewerkers in Brussel. Bij de centrale diensten en alle winkels in België werken ongeveer 15.300 mensen. Zij maken dat Delhaize zo hoog scoort in de ranking van maatschappelijke bijdrage. In 2011 betaalde Delhaize bijna 154 miljoen euro aan werkgeversbijdragen voor het personeel in eigen beheer. Dat vormt veruit de hoofdbrok van Delhaizes bijdrage aan de staatskas. De globale maatschappelijke bijdrage van Delhaize ligt nog een stuk hoger. Ongeveer de helft van de 4,9 miljard euro jaaromzet komt van zelfstandige winkeliers. Ook zij betalen allerlei taksen en bijdragen. Die zelfstandigen verschaffen in België werk aan meer dan 7000 medewerkers. Die aangesloten ondernemers zorgen voor het gros van de nieuwe winkelopeningen, nog altijd gemiddeld ongeveer twintig per jaar. De winkels in eigen beheer zijn groter en genereren daardoor grotere omzetten. Ze vormen daardoor een tegengewicht. Omdat Delhaize al een uitgebouwd netwerk heeft in België, zijn de prestaties van de bestaande winkels erg belangrijk. Die presteren de jongste jaren wisselvallig. Net voor het uitbreken van de financiële crisis in 2008 had Delhaize ingegrepen door de prijzen te verlagen en zijn goedkopere huismerk met basisproducten fors uit te breiden. Die strategie rendeerde vooral in de beginjaren van de crisis, waardoor de harddiscounters Lidl en Aldi zelfs marktaandeel moesten prijsgeven. Maar in 2011 was het effect van de campagne uitgewerkt. De vergelijkbare omzet, waar winkelopeningen uit worden gefilterd, daalde met 0,6 procent. Begin vorig jaar volgde een nieuw prijsoffensief waarvoor Delhaize meer dan 30 miljoen euro uittrok. De inspanning woog op de winstmarge, die daalde met 0,8 procentpunt. Het is nog afwachten in hoeverre die prijsverlagingen zullen renderen. Dankzij een sterk vierde kwartaal kon Delhaize over heel 2012 een hoopgevende vergelijkbare omzetgroei van 0,6 procent neerzetten. Dat zijn wel niet meer de groeicijfers van na de grote prijsverlagingen in 2008. Topman Pierre-Olivier Beckers zei bij de bespreking van de recente kwartaalresultaten dat hij wegens de moeilijke marktomstandigheden toch tevreden was met dat resultaat. Hij verwees ook uitdrukkelijk naar de intrede van de Nederlandse marktleider Albert Heijn. Delhaize moet zoals de andere retailers in Vlaanderen rekening blijven houden met stagnerende en zelfs dalende consumentenuitgaven. Daarom blijft het inzetten op lagere prijzen. Al wil het daar anders over communiceren. "Ondanks de zware inspanningen blijven we in de ogen van veel consumenten te duur", zei Beckers. "Nochtans is de prijskloof met de concurrentie fors vernauwd." Bovendien is Delhaize ervoor beducht dat een al te zware nadruk op lagere prijzen en scherpe promoties zijn imago als kwaliteitssupermarkt aantast. De keten wil opnieuw aanknopen met een hogere groei, maar die moet duurzaam zijn. STIJN FOCKEDEYDelhaize heeft in België 15.300 mensen vast in dienst