VDBH : LOF UIT BEDRIJFSLEVEN

DE KRITISCHE AUDIT

van de Vlaamse Dienst voor de Buitenlandse Handel (VDBH) door Ernst & Young en het gedwongen vertrek van Hans De Belder als topman van die VDBH hebben de exportdienst in een negatief daglicht gesteld. Hier en daar weekt dit een reactie los bij Vlaamse bedrijven.

Zo peilde de Maldegemse ondernemer Jef Van Hoorebeke (topman van Artimpex, dat straalapparatuur produceert) 437 ondernemingen naar hun ervaringen met de VDBH. Uit de 147 antwoorden bleek dat 138 onder hen de dienst goed vonden en de samenwerking goed (83) of zelfs voortreffelijk (57) noemden. “Dit is geen objectieve studie,” reageert men bij het kabinet van minister-president Luc Van den Brande. “De heer Van Hoorebeke zegt zelf in zijn rondschrijven hoe goed hij de VDBH vindt. Maar het staat iedereen vrij een lobbycampagne op te zetten om bepaalde personen te steunen.”

Ook elders wordt met verbazing gereageerd op de strubbelingen bij de VDBH. Neem nu Jan Mortier, exportmanager van TIS (uit Kerksken), een bedrijf dat polyester bekleedt (700 miljoen frank omzet, 600 miljoen export). “De VDBH levert uitstekend werk voor kmo’s, die zich geen dure marktstudies kunnen veroorloven,” getuigt hij. “Wie zijn vraag juist formuleert, krijgt een grondig en accuraat antwoord.”

Recent deed TIS een beroep op de VDBH-handelsattaché in Istanboel. Mortier : “Ik kreeg een volledig beeld van potentiële klanten : de naam van het bedrijf, de coördinaten, de exportverantwoordelijke, de taal die ze spreken, de concurrerende leveranciers…, àlles. En gratis.”

Toen Mortier er op bezoek was, werkte de VDBH een volledig reisschema uit en ging de VDBH-verantwoordelijke anderhalve dag mee langs de bedrijven. “Een gelijkaardig scenario deed zich onlangs voor in Spanje, waar een tolk ons gratis begeleidde,” aldus Mortier. “Over de provinciale VDBH-mensen heb ik ook niets dan lof. Eén telefoontje kan wonderen doen. Meer dan eens zorgden ze ervoor dat mijn documenten met een diplomatieke valies naar het gewenste exportland vertrokken.”

Mortier wijst er wel op dat de exportmanager de nodige feedback moet geven aan de VDBH. “Nogal wat ondernemingen zien de VDBH als een one shot-instelling, waar je alleen een beroep op doet als er problemen zijn,” stelt hij. “Door regelmatig contact te houden en informatie uit te wisselen, kan je van de VDBH een verlengstuk maken van je verkoopafdeling.”

HANS DE BELDER (VDBH) Krijgt steun uit het Vlaamse bedrijfsleven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content