De fotografie van de vroege twintigste eeuw krijgt veel belangstelling. In Gent opent de expo Variétés, vernoemd naar het Belgische kunsttijdschrift dat verscheen tussen 1928 en 1930. Het schreef over alle aspecten van het moderne leven, waaronder film en fotografie. In h...

De fotografie van de vroege twintigste eeuw krijgt veel belangstelling. In Gent opent de expo Variétés, vernoemd naar het Belgische kunsttijdschrift dat verscheen tussen 1928 en 1930. Het schreef over alle aspecten van het moderne leven, waaronder film en fotografie. In het blad publiceerden de beste fotografen van dat moment, onder wie Eugène Atget, Berenice Abott, André Kertész, László Moholy-Nagy, Man Ray en Germaine Krull. Dat was te danken aan kunstmecenas Paul-Gustaaf Van Hecke, die het tijdschrift uitgaf en goede banden had met de fotografen. Wonder boven wonder bleef zijn collectie van originele prints behoorlijk intact. De beelden, die nu in de collectie van het AMSAB in Gent zitten, vormen de kern van de expo. Om een totaalbeeld van die boeiende periode te schetsen, combineren de curatoren de foto's met reproducties van kunstwerken, filmstills en modefoto's. De tentoonstelling vindt plaats in het nieuwe Vandenhove-paviljoen naast de Gentse Boekentoren. Het werd gebouwd om de kunstcollectie onder te brengen die de Luikse architect Charles Vandenhove schonk aan de universiteit. Behalve een exporuimte is het ook een studiecentrum voor architectuur en kunst. Vandaar dat er rond de expo ook een symposium en lezingen georganiseerd worden.