De innovatie in de reclamedragers moet paradoxaal genoeg vooral gezocht worden in de oude media. Het gebruik van nieuwe media is intussen al bijna even banaal geworden als dat van de traditionele reclamedragers. Driekwart van de adverteerders maakt al geregeld gebruik van e-marketing. En van de 10 miljoen sms'jes die de Belgen elke dag uitwisselen, heeft 10 % een commerciële inslag.
...

De innovatie in de reclamedragers moet paradoxaal genoeg vooral gezocht worden in de oude media. Het gebruik van nieuwe media is intussen al bijna even banaal geworden als dat van de traditionele reclamedragers. Driekwart van de adverteerders maakt al geregeld gebruik van e-marketing. En van de 10 miljoen sms'jes die de Belgen elke dag uitwisselen, heeft 10 % een commerciële inslag. Een van de nieuwe vedetten is de reuzenaffiche. De campagne die Eurostar in oktober lanceerde ter ondersteuning van de versnelde verbinding Brussel-Londen is stilaan een schoolvoorbeeld aan het worden. Drie gebouwen werden met een reusachtige affiche bedekt. De affiche van 2000 m2 op de Brusselse Madoutoren, die prins Charles als een 100-meterloper toonde, was meteen de grootste affiche die ooit in België werd opgehangen. "De impact was enorm," zegt marketingdirecteur Anne Françoise Piette verheugd, "er verschenen meer dan 100 artikels in de pers, we haalden de frontpagina van de Times en kregen reportages op de BBC en Euronews." De spontane naamsbekendheid van het merk steeg van 44 % naar 53 % en de verkoop kende sinds eind september een toename met 24 %. Uiteraard zijn dergelijke reclameboodschappen niet goedkoop. Gregory Wittamer, die mee aan het hoofd staat van Urban Media, een reclameregie die ongewone plaatsruimte commercialiseert, pleit voor de nodige omzichtigheid bij het gebruik van dit medium: "Zeldzaamheid zorgt voor een groot deel van de impact." Ook de mobiele reclamemedia zijn steeds nadrukkelijker aanwezig in het stadsbeeld. De techniek is niet nieuw, de nieuwigheid komt vooral van de gebruikte drager: auto's met een origineel uitzicht, zoals de Smart, de Mini of de New Beetle. "Hun voornaamste troef is dat ze kunnen komen waar affiches verboden zijn," zegt Marc Smeesters, directeur van SmartPub, dat 120 wagentjes heeft rondrijden in Brussel, Antwerpen, Luik, Parijs en Milaan. Belgacom, Mobistar, Fortis, ING en Armani maakten er al gebruik van. De chauffeurs zijn particulieren die in de stad wonen en werken, zij huren een auto tegen een gunstig tarief en moeten hem altijd op de openbare weg laten staan. "We trachten ze te slijten aan bekende mensen, opinieleiders die veel uitgaan in trendy zaken. Op die manier trachten we de impact van de campagnes nog te versterken," vertelt Marc Smeesters, die overigens toegeeft dat de huidige conjunctuur niet erg gunstig is voor dit type van alternatieve reclamedragers. Mathieu France, een van de bedenkers van FunnyCups, bekertjes met reclameopdruk die gratis verdeeld worden in een netwerk van 210 nachtwinkels, maakt dezelfde bedenking. De onderneming baat tegelijk een netwerk van 1-meteraffiches uit: "We bieden de adverteerders een volledige dienstverlening die hen toelaat om nieuwe producten in een specifiek netwerk te lanceren," zegt Mathieu France. Onder zijn referenties vinden we merken terug als Lipton Green Tea, Campari, en Ben & Jerries. Het aantal alternatieve reclamedragers is schier eindeloos. Er zijn bijvoorbeeld nog de prentkaarten en de affiches in toiletten, die intussen klassiekers geworden zijn, maar er zijn ook taxifietsen, tafelsets, visitekaartjes, snoep- en pindazakjes en zelfs wieldoppen... Kan iemand vertellen waar de publicitaire druk zal ophouden? Jean-François Sacré