De transportsector heeft het moeilijk. Zelfstandige chauffeurs en kmo's bedelen om omzet, de marges krimpen en de vrachtwagens staan zonder lading in de garages. Toch treffen we in Zwijndrecht een stralende Jo Van Moer (40), van het transportbedrijf Van Moer Transport - Ambassadeur van de Middelgrote Gazellen. Tussen 2004 en 2008 vertienvoudigden zowel de omzet - naar 21 miljoen euro - als het aantal werknemers - tot 80 - van Van Moer Transport.
...

De transportsector heeft het moeilijk. Zelfstandige chauffeurs en kmo's bedelen om omzet, de marges krimpen en de vrachtwagens staan zonder lading in de garages. Toch treffen we in Zwijndrecht een stralende Jo Van Moer (40), van het transportbedrijf Van Moer Transport - Ambassadeur van de Middelgrote Gazellen. Tussen 2004 en 2008 vertienvoudigden zowel de omzet - naar 21 miljoen euro - als het aantal werknemers - tot 80 - van Van Moer Transport. De jonge Van Moer startte in 1990 als internationaal transporteur met een tweedehandsvrachtwagen, terwijl zijn broer in het aannemingsbedrijf van de familie ging werken. "Gevloekt, gezweet en geweend heb ik in die vrachtwagen. 's Nachts was ik met mijn rekenmachientje in de weer om de boekhouding na te kijken en vast te stellen dat ik weer met verlies aan het rijden was. Was ik louter transporteur gebleven, dan had ik waarschijnlijk de boeken dicht moeten doen, zoals zoveel collega's. In zuiver transport valt niks te verdienen. We kwamen in een transportniche met toegevoegde waarde terecht. Voor een deel was het puur geluk." Vanaf 1994 bouwde Jo Van Moer magazijnen voor de opslag van klanten, eerst in Melsele, later in Temse en Kallo. Die magazijnen (70.000 vierkante meter) in de Antwerpse haven hebben een spooraansluiting waardoor goederen via een shuttletrein van de overdekte opslagplaats in Kallo kunnen worden getransporteerd naar de Antwerpse rechteroever. Vandaag heeft de Van Moer Group in totaal 104.000 vierkante meter magazijnen (met nieuwe vestiging in Zwijndrecht) en 2,5 kilometer spoor. Van Moer specialiseert zich onder meer in het transport voor de petrochemische bedrijven van en naar de Antwerpse haven. Het bedrijf heeft een wagenpark van 80 trucks en 250 opleggers. Het vormt in Zwijndrecht de logistieke hub, waar de containers van de industrie worden opgeslagen en afgehaald door de klanten. Dat laat de bedrijven toe om de goederen over te dragen aan Van Moer op een moment dat het hun past, die op te slaan in Zwijndrecht en te verzenden naar de klant op een moment dat het voor hem optimaal is. Het pure transportgebeuren was de voorbije achttien maanden een zorgenkind. "Het aantal opdrachten is nog gestegen, maar de prijzen staan onder druk en we rijden meer nationaal en minder internationaal. Het was bevreemdend. In november 2008 stonden van de ene maand op de andere 30 van de 80 vrachtwagens stil. In plaats van de klappen te incasseren, besloten we er zelf uit te delen. We namen een nieuwe commerciële man aan die her en der trafieken ging halen. De sector is aan het hernemen, stilaan. Vandaag zitten we zo vol als een ei." Van Moer Group is de holdingstructuur boven de dochters Van Moer Transport (21.2 miljoen omzet), Van Moer Storage (3,2 miljoen), Van Moer Rail (16 miljoen) en Van Moer Cleaning & Repair (2,6 miljoen). De omvorming van een eenvoudige transporteur naar een groep die zich toelegt op extra diensten met toegevoegde waarde in een zeer delicate sector is een hele verdienste. "Dat gebeurde zonder veel grote woorden. Ik ben niet het soort manager dat allerhande theorieën hanteert. Het komt erop neer je mensen te motiveren en te weten wat er leeft. Net daarom kruip ik 's nachts soms nog achter het stuur als er iemand wegvalt. En is mijn vrouw Anne verantwoordelijk voor de planning." Door Hans Brockmans, Fotografie Thomas De BoeverIn plaats van de klappen te incasseren, besloten we er zelf uit te delen Jo Van Moer