Opvolging in familiebedrijven. Het is een thematiek waarmee het Instituut voor het Familiebedrijf menige observator herhaaldelijk om de oren slaat. De gewaardeerde instelling houdt er zelfs seminaries over. En het instituut trekt geregeld aan de alarmbel. Want ruim de helft van de Belgische familiale bedrijven heeft geen opvolgingsplan klaar.
...

Opvolging in familiebedrijven. Het is een thematiek waarmee het Instituut voor het Familiebedrijf menige observator herhaaldelijk om de oren slaat. De gewaardeerde instelling houdt er zelfs seminaries over. En het instituut trekt geregeld aan de alarmbel. Want ruim de helft van de Belgische familiale bedrijven heeft geen opvolgingsplan klaar. Vaak worden de alarmerende kreten op meewarig schouderophalen onthaald. Ach, familiebedrijven. Zijn dat niet de bakkers en de slagers om de hoek? Nee dus. Familiebedrijven maken 70 procent van het aantal ondernemingen in België. Ze staan voor 55 procent van het bnp. Onder hen prijkt het meest internationale bedrijf van België, de biermultinational Anheuser-Busch InBev. Ook Koningshooikt heeft zo'n familiebedrijf. De voertuigenfabrikant Van Hool. Een pracht van een onderneming, met wereldwijde faam. Met 4200 werknemers is Van Hool het grootste private tewerkstellingprogramma in de Zuiderkempen. Maar. De onderneming wordt geleid door een groep grijsaards. Met de 77-jarige Denis en de 78-jarige Jos Van Hool in een sleutelrol. Niemand twijfelt aan de enorme betrokkenheid bij hun onderneming. Ermee ophouden, doen ze wellicht pas als het fysiek echt niet anders meer kan. En wat na die generatie grijsaards? Dan gaapt een grote leegte. Aan de opvolging in de familiale onderneming wordt niet gewerkt. Na het overlijden van stamvader Bernard Van Hool in 1974, kon zich nooit een nieuwe nummer één opdringen. De familiale takken - toen nog met acht - hadden het te druk met interne ruzies en twisten. Bijna vier decennia later zwaait de tweede generatie nog altijd de plak. De derde generatie legt slechts zeer aarzelende kiemen in het bedrijf met zijn duizenden werknemers. Daarbij al dan niet gedwarsboomd door de vorige generatie. De naam van Filip Van Hool, een exponent van de derde generatie, rolt het vaakst over de tongen. Met daarbij meteen de vraag of hij zich wel kan ontbolsteren versus de oudjes. Ook zijn leiderscapaciteiten worden onder de loep gehouden. Hebben bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid? Het is een van de meest hippe slogans van het moment. Maar de vraag is voor één keer legitiem. De familiale aandeelhouders bij Van Hool mogen hun opvolging niet in het ongewisse laten. Daarmee bestendigen ze alleen maar de onzekerheid bij duizenden werknemers (ook bij toeleveraars) in de Zuiderkempen. Dit bedrijf moet vooruit. Van Hool moet knopen doorhakken. Het kan niet dat een machtig hoopje grijsaards niet in de opvolging voorziet. Van Hool is een fervente tegenstander van het brugpensioen. Dat siert de onderneming. Maar Denis en Jos moeten vermijden dat hun eigen vergrijzing een onbetaalbare zaak wordt voor hun onderneming. Do-itEen bus vol oude mannen, blz. 56 Door Wolfgang RieplHet kan niet dat een machtig hoopje grijsaards niet in de opvolging voorziet.