Frédéric de Ridder is begin deze maand de directeur geworden van Live Entertainment Foundation (LEF). Een terugkeer naar de entertainmentsector, zijn eerst roeping, na een sabbatical van een half jaar. LEF is het fonds van Geert Al-laert dat in samenwerking met het bedrijfsleven grote musicals naar ons land brengt, zoals Amadeus, Cyrano de Bergerac, Dracula enzovoort. De Ridder deed tot eind 2007 de public relations van Coca-Cola Belux. "Ik was daar een van de anciens. De rotatie op marketingvla...

Frédéric de Ridder is begin deze maand de directeur geworden van Live Entertainment Foundation (LEF). Een terugkeer naar de entertainmentsector, zijn eerst roeping, na een sabbatical van een half jaar. LEF is het fonds van Geert Al-laert dat in samenwerking met het bedrijfsleven grote musicals naar ons land brengt, zoals Amadeus, Cyrano de Bergerac, Dracula enzovoort. De Ridder deed tot eind 2007 de public relations van Coca-Cola Belux. "Ik was daar een van de anciens. De rotatie op marketingvlak was groot. Ik moest elke keer weer uitleggen wat pr inhield. Tijdens de kerstdagen van 2007 heb ik een beslissing genomen." De eerste maanden van dit jaar hield hij zich bezig met reizen, vrienden bezoeken, de kinderen en de zoektocht naar een andere baan. De Ridder studeerde communicatiewetenschappen aan de KU Leuven. Na zijn studie ging hij in 1993 voor een stage naar Los Angeles. Hij had van filmmaker Jan Verheyen adressen meegekregen en belandde bij de Kortrijkzaan Carl-Jan Colpaert en Christof Henkel, erfgenaam van het gelijknamige imperium. De Ridder leerde er alle facetten van het film maken. Van mensen vervoeren van de set naar de parking, tot de montage. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, leverde hij journalistieke bijdragen voor Story, Radio2 en VTM (via D&D-tv). Terug in België startte hij bij New Wave Entertainment, een dochterbedrijf van D&D, om na vier maanden samen met D&D-producer Jan Doucet over te stappen naar Endemol om de Belgische activiteiten op te zetten. Na drie jaar veranderde Endemol het management in ons land en de Ridder ging naar Sony Music en deed de internationale pr voor Belgische artiesten, onder meer Hooverphonic en Voice Male. "Veel mensen zeiden me dat ik meer die richting uit moest gaan. In 2000 werd ik door Coca-Cola geheadhunt. Ik heb me daar gefocust op marketing-pr en entertainment marketing, waaronder product placement in films en op tv. In die tijd konden we lokaal veel nieuwe producten ontwikkelen en lanceren. De jongste jaren is men weer veel meer internationaal gaan werken. Er kwamen minder nieuwe lokale producten en er was dus ook minder te communiceren." En LEF? "Ik wilde niet zomaar iets in entertainment doen, maar iets waar ik met hart en ziel achter kan staan. Geert Allaert heeft bewezen veel te kunnen doen. Bovendien had ik het wel gehad met grote structuren zoals bij Coca-Cola." Frédéric de Ridder (39) IS: algemeen directeur Live Entertainment Foundation VRIJE TIJD: gezin, tennis, squash, lezen, reizen AVP